مطالعه طولی تغییرات مصرف و نگرش نسبت به مواد و تغییرات مصرف مشروبات الکلی و سیگار در بین نمونه‌ای از دانشجویان بر اساس یک طرح پانل گذشته‌نگر

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دانشگاه تهران

2 دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه خوارزمی تهران

چکیده

هدف این مقاله ارائه اطلاعاتی از وضعیت تغییرات رفتاری و نگرش دانشجویان نسبت به مواد و سیگار در طول دوران تحصیل می­باشد. این کار با استفاده از روش پیمایشی طولی گذشته نگرصورت گرفت. روش نمونه­گیری در این تحقیق نمونه­گیری غیر احتمالی متناسب با حجم و نمونه شامل 299 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه خوارزمی بوده است. یافته های حاصل از نمونه مورد مطالعه حاکی از آن است که حدود یک سوم افراد مورد مطالعه تغییر نگرش منفی و تقریبا همین نسبت تغییر نگرش مثبت داشته­اند. اما در خصوص تغییر رفتار نسبت به سیگار، مواد و مشروبات الکلی، نسبت­ها متفاوت است. این تفاوتها بر حسب جنس و رشته تحصیلی نیز تفاوت فاحشی را نشان می­دهد. در ارتباط با سیگار و مواد، حدود دو سوم تغییری را گزارش نکرده­اند و نسبت کسانی که تغییر مثبت داشته­اند یعنی قبلا مصرف نمی کردند اما بعدا به مصرف کنندگان پیوسته‌اند و یا مصرف قبلیشان افرایش یافته، بیشتر از کسانی است که قبلا مصرف می­کردند اما مصرفشان کمتر شده است یا کلا مصرف را کنار گذاشته­اند. درصد تغییرات مثبت رفتاری نسبت به مشروبات الکلی در حد قابل توجهی بالاست و بیش از سیگار و مواد می­ باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Longitudinal Study on Changes in Consumption and Attitudes towards Drugs and Consumption Changes in Alcohol and Smoking among University Students Based on a Retrospective Panel Design

نویسندگان [English]

  • Younes Akbari 1
  • Hossien Serajzadeh 2
1 student of university of tehran
چکیده [English]

This article primarily aims to provide research-based evidence to explore the changes in behavior and attitude towards drugs and smoking during tertiary education. Methodologically, this study employs retrospective longitudinal method. The research data have been collected through a survey. The survey includes a sample of 299 male and female students of Kharizmi University in Tehran. They have been selected on the basis of a non-probabilistic proportional sampling method. According to the results of this study, the university students’ attitudes towards drugs and smoking have changed during their tertiary education: approximately one-third of them changed their attitudes positively, and the attitudes of almost another one-third changed negatively. However, the results suggest that the changes in the university students’ behavior towards drugs and smoking during their tertiary education are significantly associated with such determinants as gender and field of study. On the one hand, about two-third of the sample have reported no significant behavior change regarding the use of drugs and smoking during their tertiary education. On the other hand, the proportion of those who started or increased the use of drugs and smoking during tertiary education (positive behavior change) exceeds the proportion of those who stopped or reduced the use of drugs and smoking during tertiary education (negative behavior change). In sum, the results of this study indicate the fact that tertiary education tends to enhance the positive behavior change in the consumption of drugs and smoking.