فرایند تحول هویت اجتماعی زنان در تجربه گفتمانی نهاد دانشگاه (مورد مطالعه: زنان متاهل،‌ شاغل و دانشجو)

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

2 موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

چکیده

توسعه مراکز آموزش عالی، تقاضا و رقابت برای حضور زنان در دانشگاه و زمینه­های آگاهی آنها از حقوق خود را افزایش داده است. تجربه فضای دانشگاهی، از طریق ایجاد خرده فرهنگی که در نهاد اجتماعی دانشگاه جریان دارد، با تاثیر بر ساختار فکری، هویتی و شخصیتی زنان، نقش سازنده­ای در آگاهی بخشی و برساخت صورتبندی جدید از هویت زنان داشته است. تحول دیدگاهی که منجر به ایجاد هویت بازاندیشانه است؛ هویتی که دائما در خویشتن، بازنگری انتقادی دارد. در این پژوهش با استفاده از رویکردهای مردم‌نگارانه و تکنیک نظریه زمینه­ای به فرایند برساخت هویت جدید زنان با تاکید بر زنان متاهل و شاغل و دانشجو پرداخته شده است. نتایج نشان می­دهد که پیامد تحصیلات عالی برای زنان در حین انجام وظایف سنتی و خانه داری، کسب مهارت و بینش هایی متفاوت از گذشته و نظام فکری و ارزشی نو و ترکیبی از نقش‌های سنتی و جدید است که منجر به بر ساخت هویتی تلفیق شده با خصلت فردگرایی خود­مدار و بازاندیش در دو ساختار اولیه و ثانویه شده است که زمینه های تغییر سبک زندگی فردی و اجتماعی آنها را از طریق استراتژیهای بازنگری شده فراهم می­نماید. از این لحاظ دانشگاه نقش محوری در کارگزاری تغییر را دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Women’s Social Identity Change Based on Discourse Experience of University: The Case of Married and Working Women

نویسندگان [English]

  • Jabbar Rahmani 1
  • Mehri Tayebinia 2
1 Institute for Social and Cultural Studies
2 institute for management and planning studies
چکیده [English]

The increasing expansion of tertiary education has led to women’s presence at the universities and has increased women’s awareness about their legal rights. Further, the experience of tertiary education and the university atmosphere can have substantial effects on individuals’ identity. Theoretically, this study is based on an anthropological approach. The results of this study indicate that tertiary education has these consequences for women: achieving and enhancing the non-traditional skills and approaches and modern values, combining traditional and modern gender roles. This leads to develop a new form of identity combined with individualism which provides the potential for changes in both individual and social lifestyle. In such a context, university plays a key role for identity change.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • women’s identity؛ tertiary education
  • Iranian universities؛ cultural changes
  • modern identity