جمشیدیها، غلاامرضا و علی بابایی، یحیی. (1381). «بررسی عوامل مؤثر بر بازگشت مهاجران افغانستانی با تأکید بر ساکنان شهرک گلشهر مشهد». فصلنامة علوم اجتماعی، شمارة 20، 90-71.
روحانی، علی، احمدی، حبیب، ایمان، محمد تقی، گلی، علی. (1394). «بررسی عواطف اجتماعی منفی ایرانیان نسبت به پناهندگان افغانستانی (مطالعة موردی: شهروندان شیرازی)». فصلنامة توسعة اجتماعی، سال دهم، شمارة 1، 96-67.
سعیدی، سعیده (1396). «پژوهشی قومنگارانه دربارة پدیدة ازدواج زودهنگام در میان مهاجران افغان (قومیت هزاره) در هامبورگ (آلمان) و تهران (ایران)». مجلة تحقیقات مردمشناسی ایران، سال هفتم، شمارة 1، 93-73.
شعبانیورکی، بختیار. (1386). «رئالیسم استعلایی و ثنویت کاذب در پژوهش تربیتی». فصلنامة نوآوریهای آموزشی، شمارة 65، 75-20.
صادقی فسایی، سهیلا، نظری، حامد. (1395). «بچه افغانی: شکلگیری تصور از خود و دیگری در تجربه زندگی روزمره نوجوانان افغان». فصلنامة مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، سال پنجم، شمارة 3، 456-437.
صفری هاشمآبادی، روحالله. (1391). «تاریخ شفاهی مهاجران افغانستانی در اصفهان (براساس کارکرد آموزشی)». پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
طلوعی، وحید، خالقپناه، کمال. (1387). «روایتشناسی و تحلیل روایت». خوانش. شمارة 9، 51-45.
عادلخواه، فریبا. (1390). «مهاجران افغان: یک مشکل جدید، یک حضور طولانیمدت». گفتوگو، شمارة 50، 151-133.
فلیک، اووه. (1390). مقدمهای بر تحقیقات کیفی. (ترجمهی هادی جلیلی). تهران: نشر نی.
قاسمزاده، فاطمه. (خرداد 1396). «رئیس هیأت مدیرة شبکه یاری کودکان کار و خیابان: در ٣٠ سال حضور مهاجران در ایران، فرازونشیبهای زیادی برای آموزش داشتیم». روزنامة شهروند.
کرایب، یان. (1381). نظریة اجتماعی مدرن، از پارسونز تا هابرماس. (ترجمهی عباس مخمر). تهران: نشر آگه.
گیدنز، آنتونی. (1389). جامعهشناسی. (ترجمهی حسن چاوشیان). تهران: نشر نی.
مرکز آمار ایران. (1395). گزیدهای از نتایج سرشماری عمومینفوس و مسکن. تهران: مرکز اسناد و نشر اسناد.
مشونیس، جان. (1395). مسائل اجتماعی. (ترجمهی هوشنگ نایبی). تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات باهمکاری شورای اجتماعی کشور.
میرزا محمدی، محمد حسن و صحبتلو، علی. (1388). «بررسی مبانی فلسفی برنامههای درسی میانرشتهای در آموزش عالی "دیدگاه اشکال دانش" در نزد فیلسوفان تحلیلی». فصلنامة مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، سال اول، شمارة 2، 151-127.
نصر اصفهانی، آرش، حسینی، حسن. (1395). «تأثیر سیاستهای آموزشی بر مهاجران افغانستانی در ایران (مطالعة موردی: تهران)». فصلنامة راهبرد اجتماعی-فرهنگی، سال پنجم، شمارة 20، 83-55.
نوذری، حسینعلی. (1384). نظریههای انتقادی مکتب فرانکفورت در علوم اجتماعی و انسانی. تهران: انتشارات آگاه.
وثوقی، فاطمه، محسنی، محمدرضا. (1395). «بررسی نگرش شهروندان مشهدی نسبت به مهاجران خارجی مقیم مشهد». فصلنامة تحقیقات جغرافیایی، سال سی و یکم، شماره 2، 18-4.
وزارت آموزش و پرورش. (1396). «برای ثبتنام افغانها در مدارس مشکلی وجود ندارد». برگرفته در 3 تیر از
یزدانپناه درو، کیومرث. (1394). «بررسی ازدواج زنان پناهندة افغان با دختران ایرانی و آثار و پیامدهای اجتماعی کشور براساس جغرافیای جرم و معضلات اجتماعی». مجلة زن در هنر فرهنگ، سال هفتم، شمارة 3، 358-343.
یحیایی، سبحان و کیا، مرضیه. (1387). «بررسی طرحهای هویت فرهنگی و هویت ملی ملتهای ایران و افغانستان با تأکید بر نگرش مهاجران افغانستانی به ایرانیان». فصلنامة مطالعات ملی، 10(1)، 135-156.
Broberg, A. G., Dyregrov, A., & Lilled, L. (2005). The Göteborg discotheque fire: Posttraumatic stress, and school adjustment as reported by the primary victims 18 months later. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46(12), 1279-1286.
Camacho, A. Z. (1999). Family, child labour and migration: Child domestic workers in metro Manila. Childhood, 6(1), 57-73.
Cardoso, A. R., Verner, D. (2007). School drop-out and push-out factors in Brazil: The role of early parenthood, child labor, and poverty. Policy Research Working Paper; No 4178. Washington, DC: World Bank.
Chaudry, A., & Fortuny, K. (2010). Children of immigrants: Economic well-being (Vol. 4). Washington, DC: Urban Institute
Coleman, J. S., & Farraro, T. J. (1992). Rational choice theory: Advocacy and critique (Key issues in sociological theory). London: SAGE Publications.
Gunnarsson, V., Orazem, P. F., & Sánchez, M. A. (2006). Child labor and school achievement in Latin America. The World Bank Economic Review, 20(1), 31–54.
Hallinan, M. T., & Williams, R. A. (1989). Interracial friendship choices in secondary schools. American Sociological Review, 54(1), 67-78.
Hermans, H. J. M., & Hermans-Jansen, E. (1995). Self-narratives: The construction of meaning in psychotherapy. New York, London: The Guilford Press.
Hernandez, D. J., Macartney, S., & Blanchard, V. L. (2010). Children of immigrants: Family and socioeconomic indicators for affluent countries. Child Indicators Research, 3(4), 413-437.
Kozol, J. (1991). Savage inequalities: Children in America’s schools. New York, NY: Crown.
Luthar, S. S. (1999). Poverty and children's adjustment (Vol. 41). Thousand Oaks, CA: Sage.
Marzolph, U. (2014). From Mecca to Mashhad: The narrative of an illustrated Shi ‘i pilgrimage scroll from the Qajar period. Muqarnas, 31, 207-242.
McGinn, N. (1992). Forward. In Why do children repeat grades? A study of rural primary schools in Honduras. BRIDGES Research Report Series, 13,3-34.
Oneill, L. D., Wallstedt, B., Eika, B., & Hartvigsen, J. (2011). Factors associated with dropout in medicaleducation: A literature review. Medical Education, 45(4),440-454.
Oppedal, B., & Jensen, L., & Brobakke Seglem og, K. (2009). Avhengig og Selvstendig. Enslige mindreårige flyktningers stemmer i tall og tale.Norway: Nasjonalt folkehelseinstitutt.
Psacharopoulos, G. (1997). Child labor versus educational attainment: Some evidence from Latin America. Journal of Population Economics, 10 (4), 377–386.
Stockard, J. (1999). Gender socialization. In J. Saltzman Chafetz (Ed.), Handbook of the sociology of gender (pp. 215-246). New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers.
The UN Refugee Agency. (2020). Retrieved from https://www.unhcr.org/ir/wp-content/uploads/sites/77/2020/05/UNHCR-Monthly-Factsheet-IRAN_Jan-Mar-2020-Farsi.pdf. Accessed November 7, 2020.
Thornburgh, N. (2006). Dropout nation. Time, 167, 30–40. Retrieved from http://www.csun.edu/~Bashforth/406_PDF/406_Essay3/06Apr09DropOutNation_TimeSpecialReport.pdf. Accessed May 27, 2020.
Tober, D. (2007). My body is broken like my country: Identity, nation, and repatriation among Afghan refugees in Iran. Iranian Studies, 40(2), 263-285.
UNESCO Institute for Statistics. (2019). New methodology shows that 258 million children, adolescents and youth are out of school. UNESCO Institute for Statistics. Retrieved from http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/new-methodology-shows-258-million-children-adolescents-and-youth-are-out-school.pdf. Accessed February 19, 2020.
Zanganeh Shahraki, S., Fouladiyanb, M., & Toosifar, J. (2020). Child labor processes in the city of Mashhad: A narrative study. Children and Youth Services Review, 119, 105474.