آبراهامیان، یرواند (۱۳۸۹). ایران بین دو انقلاب (احمد گل محمدی و محمدابراهیم فتاحی ولیلایی، مترجمان)، چاپ ششم، تهران: نی.
احمدی، آمنه؛ مهرمحمدی، محمود؛ ملکی، حسن؛ صادقی، علیرضا و طاهری، مرتضی (۱۳۹۹). تحلیلی بر صورتبندی اهداف در نظام آموزشی ایران. تعلیم و تربیت، ۳۶(۱۴۴)، ۷۰-۵۱.
پیج، جیمز (۱۳۹۸). آموزش صلح وا کاوی بنیانهای اخلاقی و فلسفی (محمد حسین حیدری و مهین برخورداری، مترجمان). اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان (نشر اثر اصلی۱۹۸۹).
تیغ بخش، سمیرا و سعادتمند، زهره (۱۳۹۶). برنامۀ درسی آموزش صلح در دورۀ ابتدایی. فصلنامۀ پژوهشهای کیفی در برنامه درسی، ۳(۷)، 89-66.
حاجی زاده، هانیه (۱۳۸۹). تحلیل برنامۀ درسی قصد شده و اجرا شده دورۀ راهنمایی تحصیلی بر اساس مؤلفههای صلح یونسکو، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
حاجی زاده، هانیه و کرمی، مرتضی (۱۳۹۳). تحلیل برنامۀ درسی قصد شده و اجرا شده دورۀ راهنمایی بر اساس مؤلفههای آموزش صلح یونسکو. پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامهریزی درسی) , ۱۱(۱۵) , 109-92.
حجازی، سید نصراله و بهرامی، وحید (۱۳۹۸). 'کاربست روش تحلیل گفتمان لاکلا و موف در رشتۀ علوم سیاسی، روششناسی علوم انسانی، ۲۵(۹۹)، 18-1.
دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱۳۸۴). مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با آموزش و پرورش. آرشیو اسناد سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی.
دهقانی فیروزآبادی، جلال (۱۳۸۶). گفتمان اصولگرایی عدالتمحور در سیاست خارجی دولت احمدی نژاد. نشریة دانش سیاسی، ۱، 98-68.
رضائی، فرزانه (۱۳۸۷). تجزیه و تحلیل کتابهای درسی دورۀ ابتدایی بر مبنای مؤلفههای آموزش جهانی، دانشگاه مازندران، دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد.
ریردون، بتی ا (۱۳۷۸). شکیبایی سرآغاز صلح (محمد حسین حیدری و مهین برخورداری، مترجمان). آرشیو اسناد سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی.
شمشیری، بابک و اسدی، حسن (۱۳۹۸). ضرورت بازاندیشی در برنامههای آموزش صلح. آموزش پژوهی، ۵(۲۰)، ۸۷-۱۱۲.
شورای تغییر بنیادی، ستاد اجرایی خرداد (۱۳۶۷). کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. آرشیو اسناد سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی.
طلایی، فرهاد و پورسعید، فرزانه (۱۳۹۲). بررسی تأثیر متقابل حقوق بشر و صلح بر یکدیگر. دوفصلنامۀ بینالمللی حقوق بشر، ۸۰(۲)، 122-85.
فاضل، رقیه؛ مهرام، بهروز؛ حسینقلی زاده، رضوان؛ نوغانی دخت بهمنی، محسن (۱۴۰۰). جایگاه مشارکت و ابعاد آن در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با توجه به اسناد فرادست. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، ۱۴(۲)، 46-13.
فتحی واجارگاه، کوروش و اسلامی، معصومه سادات (۱۳۸۷). بررسی میزان توجه به «آموزش صلح» در متخصصان تعلیم و تربیت, کارشناسان برنامهریزی درسی و معلمان دورۀ ابتدایی شهر تهران. نوآوریهای آموزشی، ۷ (۲۵) , 76-49.
فلاح نودهی، معصومه (۱۳۸۸). بررسی مؤلفههای آموزش صلح یونسکو در اسناد و مدارک جمهوری اسلامی ایران (۸۵-۱۳۸۳): سند چشم انداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران، اهداف کلی آموزش و پرورش ایران, اهداف دورۀ متوسطه. دانشور رفتار (ویژه مقالات علوم تربیتی)، ۱۲(۳۶)، 68-55.
معتمدی، اسفندیار (۱۳۹۱). بررسی تاریخ تحولات کتابهای درسی مدارس در ایران (۱۲۳۰ـ۱۳۹۰ﻫ . ش). پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، ۱۶(۲۵)، 131-111.
نور زاد، مریم (۱۳۹۹). تحلیل انتقادی تربیت دینی در آموزش و پرورش رسمی جمهوری اسلامی و نسبت آن با مفهوم صلح جهانی و برنامۀ آموزش صلح، دانشگاه خوارزمی، دانشکدۀ روانشناسی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد.
وزارت آموزش و پرورش (۱۳۷۳). مجموع مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش (جلسه ۵۶۶-۵۸۸) کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش (جلسه ۱۰۱ -۱۱۵). آرشیو اسناد سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی.
وزارت آموزش و پرورش (۱۳۹۱). برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. آرشیو اسناد سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی.
وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱۳۹۰). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. آرشیو اسناد سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی.
وزارت آموزش و پرورش. فلسفه تعلیم و تربیت و هدفهای آموزش و پرورش در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ناشر دفتر تحقیقات و برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی.
وزارت آموزش و پرورش. کتابهای درسی (فارسی، تعلیمات دینی، قرآن، تعلیمات اجتماعی (تاریخ و مدنی) اول دبستان تا سوم راهنمای (سالهای ۱۳۷۳ لغایت ۱۳۸۵). آرشیو اسناد و کتب درسی سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی.
وزارت آموزش و پرورش. کتابهای درسی (فارسی، تعلیمات دینی، قرآن، تعلیمات اجتماعی (تاریخ و مدنی)، هدیههای آسمانی، پیامهای آسمانی تفکر و پژوهش ویژۀ دختران، پسران و دروس مشترک) اول دبستان تا سوم راهنمای (متوسطه اول) (سالهای ۱۳۸۵ لغایت۱۳۹۳). آرشیو اسناد و کتب درسی سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی.
یگر، اولی؛ باوئر، ایزابلا؛ خسروی، یلدا؛ پوینده، الهه؛ شادی افروز؛ فاطمه (۱۳۹۵). ترویج آموزش مستقیم و ساختاری صلح در ایران -راهنمای مربیان (مونا امینی پور و محبوبه ملک مختاری، مترجمان). برلین، آلمان: بنیاد برگهوف.
Dingler, M. (2020). Critical Peace Pedagogy in the Social Studies: A Peace-Oriented Approach to Critical Citizen Education. Doctoral Dissertation. University of Arkansas. Retrieved from
Fountain, S., Akam ,E., magango, S., W., Kwankey, S., o., tawiah, E. o,. singhal, A., & piotrow, p. t. (1999). peace education in UNICEF. Population Education Bulletin, 8 (1), 665- 77 .
Galtung, j. (1969). violence, peace ,and peace. Research, 6,3 pp.167-191
Georg Eckert Institute for International Textbook Research), Braunschweig, Germany)2018) Conflict Studies (CCS), Philipps University of Marburg, Marburg, Germany; cDepartment of Humanities Education, Faculty of Education, University of Pretoria, Pretoria, South Africa
Gursel -Bilgin, G. (2020). Critical Discourse Analysis: An Effective Tool for Critical Peace Education Informed by Freirean Dialogue. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 15(2), 25-40.
Hodges, A. (2013). Discourses of war and peace. New York: Oxford University Press.
Ide, T., Kirchheimer, J. & Bentrovato, D. (2018). School textbooks, peace and conflict: an introduction, Global Change, Peace & Security, 30: 3, 287-294,
Khanal, G. K. (2018). Curricular Intervention In Peace Education In The Post-Conflict Context In Nepal: An Interpretive Study. Master’s Thesis. Universiteit i Tromsø. Retrieved from
Kulkarni, D. (2019). Community Engagement: Missing Link In Peace And Conflict Studies. Doctoral Dissertation. Northeastern University. Retrieved From
Legal texts on National commission for Unesco 2(2002) p. 5
Pašić, Maida (2020) Education policy development in post-conflict contexts and its effect on achieving sustainable peace: the case of Bosnia and Herzegovina. Doctoral thesis (EdD), University of Sussex.Retrieved from http://sro.sussex.ac.uk/id/eprint/92114/ ;
Rodrigues, A., & Motta, C. (2017). Multipliers for peace: how peace education can contribute to conflict transformation (Doctoral dissertation, EIUC). https://globalcampus.eiuc.org