درهم‌تنیدگی اعتماد و تأثیر آن بر سلامت اجتماعی (مورد مطالعه دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر جهرم)

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای جامعه شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

2 استاد بخش جامعه‌شناسی و برنامه‌ریزی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت سلامت اجتماعی دانش‌آموزان و رابطه آن با اعتماد خاص، اعتماد تعمیم‌یافته و اعتماد نهادی است. روش مطالعه: پژوهش حاضر کمی و از نوع پیمایش است. 359 نفر از دانش‌آموزان از طریق فرمول کوکران و با روش تصادفی طبقه‌ای به‌ عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه استاندارد سلامت اجتماعی کییز (1998) و پرسش‌نامه محقق‌ساخته اعتماد اجتماعی بود که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و شاخص پایایی ترکیبی (CR) و روایی آن از طریق میانگین واریانس استخراج‌شده (AVE) و روایی تشخیصی برآورد گردید. تجزیه‌‌ و ‌‌تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی از طریق نرم‌افزار SPSS و استنباطی از طریق روش حداقل مربعات جزئی (PLS) انجام شد. یافته‌ها: یافته‌های توصیفی نشان دادند که وضعیت سلامت اجتماعی دانش‌آموزان در حد متوسط قرار دارد. یافته‌های استنباطی نشان داد هر سه متغیر با سلامت اجتماعی رابطه مثبت و معنی‌داری دارند؛ اما اعتماد تعمیم‌یافته تأثیر قوی‌تری نسبت به دو متغیر دیگر دارد. علاوه بر این اعتماد نهادی اثر اعتماد خاص و تعمیم‌یافته بر سلامت اجتماعی را میانجی‌گری می‌کند. نتیجه‌گیری: نتایج بر اهمیت پرورش اعتماد در سطوح مختلف برای افزایش سلامت اجتماعی تأکید می‌کند. مؤسسات آموزشی و سیاست‌گذاران باید در جهت پرورش محیط‌هایی که اعتماد را در همه سطوح ترویج می‌کنند، تلاش نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Entanglement of Trust and Its Impact on Social Health (A Case Study of Second Secondary Students in Jahrom City)

نویسندگان [English]

  • Ruhollah Rahmani 1
  • Muhammad Taqi Iman 2
1 PhD student in sociology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
2 Professor of Sociology and Planning Department, Faculty of Economics, Management and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Objectives: The current research aims to investigate the social health status of students and its relationship with specific trust, generalized trust, and institutional trust. Methods: The current research is quantitative and survey-type. Three hundred fifty-nine students were selected as the research sample through Cochran's formula and stratified random method. The data collection tool was Keyes' standard social health questionnaire (1998) and researcher-made social trust questionnaire, whose reliability was estimated through Cronbach's alpha and composite reliability index (CR), and its validity was estimated through average variance extracted (AVE) and diagnostic validity. Data analysis was done at two descriptive levels through SPSS software and inferential through the partial least square (PLS) method. Results: Descriptive findings showed that the social health status of students is average. Inferential findings showed that all three variables have a positive and significant relationship with social health, but generalized trust has a stronger effect than the other two variables. In addition, institutional trust mediates the effect of specific and generalized trust on social health. Conclusion: The results emphasize the importance of cultivating trust at different levels to increase social health. Educational institutions and policymakers should strive to foster environments that promote trust at all levels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social health
  • generalized trust
  • personal trust
  • institutional trust
  • Jahrom
افشانی، سید علیرضا و شیری محمدآبادی، حمیده (1394). رابطه اعتماد اجتماعی با سلامت اجتماعی در بین زنان شهر یزد. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 4(2): 299-277.
باباپورخیرالدین، جلیل؛ طوسی، فهیمه و حکمتی، عیسی (1388). بررسی نقش عوامل تعیین‌کننده در سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز. پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 4(16): 19-1.
بادبرین، امیرحسین (1402). بررسی رابطه اعتماد اجتماعی بر میزان سلامت اجتماعی معلمان شهرستان بندرعباس. پنجمین همایش ملی پژوهش‌های حرفه‌ای در روان­شناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم.
تاج‌بخش، کیان (1384). سرمایه اجتماعی اعتماد، دموکراسی و توسعه. تهران: نشر شیرازه.
حاجی‌حسنی، صدیقه؛ صالحی، مهدیه و امامی پور، سوزان (1398). الگوی ساختاری بهزیستی ذهنی دانش‌آموزان بر اساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی، فیزیکی و امنیتی مدرسه با میانجی­گری تاب‌آوری تحصیلی. رفاه اجتماعی، ۱۹(۷۳): 255-221.
حسین زاده، علی حسین؛ رشیدی، سارا و رستمی، ایوب (1400). مطالعه ارتباط سرمایه اجتماعی با سلامت اجتماعی (مطالعه موردی: جوانان شهر خرم‌آباد). مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 20(52): 312-293.
حیدرآبادی، ابوالقاسم؛ مطلبی، منیژه؛ رحمانی، علی و عباسی، علی‌اصغر (1399). بررسی جامعه‌شناختی رابطه سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی (مطالعه موردی پنج نفر از دانش­آموزان منطقه تهران). مطالعات جامعه‌شناختی، 13 (47): 59-70.
روثستاین، بو (1393). دام‌های اجتماعی و مسأله اعتماد. ترجمه لادن رهبری، محمود شارع پور، محمد فاضلی و سجاد فتاحی، تهران: نشر آگاه.
سهرابی، زهرا و قلمی، زهرا (1398). رابطه بهزیستی هیجانی و اجتماعی با هدف‌گرایی تحصیلی دانش‌آموزان. رویش روان‌شناسی، 8(7): 118-113.
شیردل، الهام؛ اکبری، حسین و جوادزاده، سید علی (1401). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت اجتماعی دانش‌آموزان متوسطۀ دوم شهر زاهدان در دوران شیوع ویروس کرونا. مطالعات توسعه اجتماعی –فرهنگی، ۱۰ (۴): 150-129.
صفاری نیا، مجید (1396). روان‌شناسی سلامت. تهران: انتشارات آوای نور.
عابدی، سیده مرضیه؛ بقایی سرابی، علی؛ موسایی، میثم و قدیمی، بهرام (1399). مطالعه جامعه‌شناختی رابطه حمایت‌های اجتماعی، اعتماد اجتماعی و پایگاه اقتصادی و اجتماعی افراد با سلامت اجتماعی زنان در بخش خشت استان فارس. پژوهش اجتماعی، 12(49): 116-87.
عاطفی، قربانعلی؛ شکربیگی، عالیه و احمدی، امیدعلی (1400). تدوین مدل سلامت اجتماعی بر اساس حمایت اجتماعی و اعتماد اجتماعی در زنان سرپرست خانواده. مطالعات ناتوانی، 11(19): 44-34.
عبدالله تبار، هادی؛ کلدی، علیرضا؛ محققی، حسین؛ ستاره فروزان، آمنه و صالحی، مسعود (1386). بررسی سلامت اجتماعی دانشجویان. رفاه اجتماعی، 8(30 و 31): 189-171.
غفاری، غلامرضا؛ مولایی، جابر و مؤمنی، حسن (1397). بررسی عوامل مؤثر بر سلامت اجتماعی شهروندان استان ایلام. توسعه اجتماعی، 13(1): 66-37.
گنجی، محمد؛ آقابزرگی زاده، شیوا و یادگاری، فائزه (1398). عوامل مرتبط با سلامت اجتماعی در میان شهروندان شهر کاشان. برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 10(40): 175-147.
گیدنز، آنتونی (1377). پیامدهای مدرنیته. ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.
مرندی، سید، علیرضا (1385). عوامل اجتماعی سلامت عمومی. تهران: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، معاونت تحقیقات و فن‌آوری، کمیتۀ رایانه‌ای طب و بهداشت.
موسوی، میرطاهر؛ شیانی، ملیحه؛ فاطمی‌نیا، سیاوش و امیدنیا، سهیلا (1394). بسط مفهومی سرمایه اجتماعی با رویکرد سلامت اجتماعی. رفاه اجتماعی، 15(57): 150-109.
نجفی اندرور، محمدنبی؛ قلی‌پور، ماجده؛ حیدرآبادی، ابوالقاسم و پهلوان، منوچهر (1402). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت اجتماعی در بین مددجویان تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان نوشهر. مجله توانبخشی، ۲۴ (۲): 247-234.
همتی راد، فرزانه؛ کشاورز، امرالله و مؤمنی، حسن (1397). رابطه سرمایه اجتماعی با سلامت اجتماعی در دانش‌آموزان متوسطه دوم. فصل­نامه مددکاری اجتماعی، ۷ (۲): 14-7.
یزدان پناه، لیلا و نیک‌ورز، طیبه (1394). رابطه عوامل اجتماعی با سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان. جامعه‌شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 26(3): 116-99.
 
 
 
 
Adedeji, A., Olawa, B. D., Hanft-Robert, S., Olonisakin, T. T., Akintunde, T. Y., Buchcik, J., & Boehnke, K. (2023). Examining the Pathways from General Trust Through Social Connectedness to Subjective Wellbeing. Applied Research in Quality of Life, 18(5), 2619–2638.
Adedeji, A., Silva, N., & Bullinger, M. (2021). Cognitive and structural social capital as predictors of quality of life for Sub-Saharan African migrants in Germany. Applied Research in Quality of Life, 16, 1003-1017.
Birch, M. (2009). Implementing equity: the commission on social determinants of health. Bulletin of the World Health Organization, 87, 3-3.
Breslow, L. (1972). A quantitative approach to the World Health Organization definition of health: physical, mental and social well-being. International Journal of Epidemiology, 1(4), 347-355.
Churchill, S. A., & Mishra, V. (2017). Trust, social networks and subjective wellbeing in China. Social Indicators Research, 132(1), 313-339.
Cicognani, E., Martinengo, L., Albanesi, C., Piccoli, N. D., & Rollero, C. (2014). Sense of community in adolescents from two different territorial contexts: The moderating role of gender and age. Social Iindicators Rresearch, 119, 1663-1678.
Cobo‐Rendón, R., Pérez‐Villalobos, M. V., Páez‐Rovira, D., & Gracia‐Leiva, M. (2020). A longitudinal study: Affective wellbeing, psychological wellbeing, self‐efficacy and academic performance among first‐year undergraduate students. Scandinavian Journal of Psychology, 61(4), 518-526.
Coleman, J. S. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, 94, S95-S120.
Cunha Filho, M. D. C. (2022). Institutional Foundations of Trust: Sociolegal Perspectives. Revista Direito e Práxis, 13, 1706-1735.
Daskalopoulou, I. (2019). Individual-level evidence on the causal relationship between social trust and institutional trust. Social Indicators Research, 144(1), 275-298.
Diener, E., & Larsen, R. J. (1993). The experience of emotional well-being. In M. Lewis & J. M. Haviland (Eds.) Handbook of emotions (pp. 405–415). The Guilford Press.
Doi, K., & Hiwatari, M. (2023). Heterogeneous Impacts of Community-Level Trust on Life Satisfaction in Transition
Countries: Perspectives on Institutions and Regional Diversity. Applied Research in Quality of Life, 18(6), 2895- 2934.
Farrell, H. (2009), The political economy of trust institutions, interests, and inter-firm cooperation in Italy and Germany. Cambridge, Cambridge University Press.
Fu, X. (2018). The contextual effects of political trust on happiness: Evidence from China. Social Indicators Research, 139(2), 491-516.
Fukuyama F. (1996). Trust: The social virtues and the creation of prosperity. New York, NY: Simon & Schuster.
Glatz, C., & Eder, A. (2019). Patterns of trust and subjective well-being across Europe: New insights from repeated cross-sectional analyses based on the European social survey 2002–2016. Social Indicators Research, 148(2), 417-439.
Glatz, C., & Eder, A. (2020). Patterns of trust and subjective well-being across Europe: New insights from repeated cross-sectional analyses based on the European social survey 2002–2016. Social Indicators Research, 148(2), 417-439.
Hao, C., Guo, D., Ren, H., Wang, X., Qiao, Y., & Qiu, L. (2023). The relationship between social capital and health from a configuration perspective: an evidence from China. BMC Public Health, 23(1), 1611-1647.
 Hao, M., & Li, Y. (2018). Social networks and subjective well-being: A comparison of Australia, Britain, and China. Journal of Happiness Studies, 19(8), 2489-2508.
Harding, T., López, V., and Klainin-Yobas, P. (2019). Predictors of psychological well-being among higher education students. Psychology 10, 578–594.
Harphmam, T. Grant, E. & Rodriguez, C. (2003). Mental Health and Social Capital in Cali, Colombia, Social Science and Medicine, 53, 1-11.
Helliwell, J. F. (2007). Well-being and social capital: Does suicide pose a puzzle? Social Indicators Research, 81(3), 455–496.
Helliwell, J. F., & Putnam, R. D. (2004). The social context of well–being. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B: Biological Sciences, 359(1449), 1435-1446.
Hoffman, A., Mehrpour, A., & Staerklé, C. (2023). Withstanding vulnerability throughout adult life: dynamics of stressors, resources, and reserves. Singapore: Springer Nature Singapore.
Hunduma, G., Deyessa, N., Dessie, Y., Geda, B., & Yadeta, T. A. (2022). High Social Capital is Associated with Decreased Mental Health Problem Among In-School Adolescents in Eastern Ethiopia: A Cross-Sectional Study. Psychology Research and Behavior Management,4(15), 503-516.
Jiang, J., Li, Q., Kang, R., & Wang, P. (2020). Social trust and health: A perspective of urban-rural comparison in China. Applied Research in Quality of Life, 15(3), 737-756.
Kawachi, I. (2001). Social capital for health and human development. Development, 44, 31-35.
Keyes, C. L. M. (1998). Social well-being. Social Psychology Quarterly, 61(2), 121–140.
Keyes, C. L., & Shapiro, A. D. (2004). Social well-being in the United States: A descriptive epidemiology. In Brim, O. G., Ryff, C. D., & Kessler, R. C. (Eds.), How healthy are we? A national study of well-being at midlife (pp. 350-372).
Kim, H. H. S., & Shin, A. (2021). Examining the multilevel associations between psychological wellbeing and social trust: A primary analysis of survey data. Journal of Community Psychology, 49(7), 2383-2402.
Li, T., Cheng, ST. (2015). Family, Friends, and Subjective Well-being: A Comparison Between the West and Asia. In: Demir, M. (eds) Friendship and happiness (pp. 235-251). Springer, Dordrecht.
López, V., Torres-Vallejos, J., Ascorra, P., González, L., Ortiz, S., & Bilbao, M. (2021). Contributions of Individual, Family, and School Characteristics to Chilean Students' Social Well-Being at School. Frontiers in Psychology, 12, 620895-620895.
McCarron, G. P. (2022). First and flourishing? an exploration of how first-generation college students make meaning of their well-being through purpose, relationships, and multiple identities. Journal of First-generation Student Success, 2(1), 1-17.
 Mmari, K., Marshall, B., Lantos, H., & Blum, R. W. (2016). Who adolescents trust may impact their health: Findings from Baltimore. Journal of Urban Health, 93, 468-478.
Musalia, J. (2016). Social capital and health in Kenya: A multilevel analysis. Social Science & Medicine, 167, 11-19.
Neira, I., Lacalle-Calderon, M., Portela, M., & Perez-Trujillo, M. (2019). Social capital dimensions and subjective well-being: A quantile approach. Journal of Happiness Studies, 20(8), 2551-2579.
Novak, D., & Kawachi, I. (2015). Influence of different domains of social capital on psychological distress among Croatian high school students. International Journal of Mental Health Systems, 9(1), 1-7.
O'connor, M., Hawkins, M. T.,
Toumbourou, J. W., Sanson, A., Letcher, P., & Olsson, C. A. (2011). The relationship between social capital and depression during the transition to adulthood. Australian Journal of Psychology, 63(1), 26-35.
OECD (2017). OECD Guidelines on Measuring Trust, OECD Publishing, Paris.
Olonisakin, T. T., & Idemudia, E. S. (2023). Determinants of support for social integration in South Africa: The roles of race relations, social distrust, and racial identification. Journal of Community & Applied Social Psychology, 33(1), 56-71.
Oyarzún, D., Casas, F., Alfaro, J., and Ascorra, P. (2017). School and neighborhood: influences of subjective well-being in Chilean children, In Children’s well-being: indicators and research: psychosocial well-being of children and adolescents in Latin America: evidence-based interventions, eds J. C. Sarriera and L. M. Bedin, New York: Springer International Publishing.
Patton, G. C., Sawyer, S. M., Santelli, J. S., Ross, D. A., Afifi, R., Allen, N. B., ... & Viner, R. M. (2016). Our future: a Lancet commission on adolescent health and wellbeing. The Lancet, 387(10036), 2423-2478.
Putnam, R. D. (1993). Making democracy work: civic traditions in modern Italy. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. Simon and schuster.
Rodríguez-Pose, A., & Von Berlepsch, V. (2014). Social capital and individual happiness in Europe. Journal of Happiness Studies, 15, 357-386.
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.
Sharma, S. (2023). Role of Social Capital in Determining Happiness and Life Satisfaction: Mediation of Self-reported Health Using Path Analysis. Fudan Journal of the Humanities and Social Sciences, 16(4), 1-32.
Sønderskov, K. M., & Dinesen, P. T. (2014). Danish exceptionalism: Explaining the unique increase in social trust over the past 30 years. European Sociological Review, 30(6), 782-795.
Szreter, S., & Woolcock, M. (2004). Health by association? Social capital, social theory, and the political economy of public health. International Journal of Eepidemiology, 33(4), 650-667.
Tokuda, Y., Fujii, S., & Inoguchi, T. (2010). Individual and country‐level effects of social trust on happiness: The Asia barometer survey. Journal of Applied Social Psychology, 40(10), 2574-2593.
Tuominen, M., & Haanpää, L. (2022). Young people’s well-being and the association with social capital, ie Social Networks, Trust and Reciprocity. Social Iindicators Rresearch, 159(2), 617-645.
Wang, Q., Zhi, K., Yu, B., & Cheng, J. (2023). Social trust and subjective well-being of first-generation college students in China: the multiple mediation effects of self-compassion and social empathy. Frontiers in Psychology, 14(24), 109-193.
World Health Organization (2015). The global strategy for women's, children's and adolescents's health (2016–2030): survive thrive transform. http: //www.who.int/life-
World Health Organization. (1946). Constitution of the World Health Organization. Geneva, Switzerland.
Xu, H., Zhang, C., & Huang, Y. (2023). Social trust, social capital, and subjective well-being of rural residents: Micro-empirical evidence based on the Chinese General Social Survey. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 1-13.
Yamagishi, T., & Yamagishi, M. (1994). Trust and commitment in the United States and Japan. Motivation and Emotion. 18(2), 129–166.