رویکردهای روایی جهت بررسی نظام‌مند و ترکیب شواهد در پی هویت‌بخشی اجتماعی وابسته به معماری زمینه‌گرا (مطالعۀ موردی: شهر کلاله)

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه معماری، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، موسسه آموزش عالی شمس، گنبد قابوس، ایران

چکیده

اهداف: توجه به آیندۀ یک جامعۀ شهری و تغییرات روزافزون آن ضرورتی اساسی در سیستم مدیریت محسوب می‌شود و شناخت مناسب آینده، توانمندی‌های مدیران را در مسیر حفظ هویت اجتماعی ارتقا خواهد داد. کارآمدی سازمان‌های هنری در سطح جامعۀ شهری به دلیل عدم وضوح سیاست‌های مدیران این حوزه و غفلت آنان از نقش سرمایۀ اجتماعی، دارای ابهام است. به واسطۀ جهت‌گیری دیدگاه‌های اخیر زمینه‌گرایی به سمت گفتمان‌های فرهنگی- اجتماعی، پژوهشگر با تمرکز بر برنامه‌دهی معماری مجموعه‌ای هنری برای جامعۀ شهری کلاله، به دنبال درک بهتر پتانسیل‌ها و محدودیت‌های جامعۀ هنری است. روش مطالعه: آن چه این مقاله از روند برنامه‌دهی در نظر دارد، لزوم تعامل حرفه‌ای مدیران حوزۀ هنر با هنرمندان بومی به عنوان عاملی در راستای تحقق پایداری اجتماعی شهر است. این مطالعۀ کیفی به کمک دو سبک گفتمانی مصاحبه با مدیران هنری و پرسشنامۀ همدلی نوشته شده توسط هنرمندان شهر کلاله و همچنین استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی برای پاسخ به دو سؤال به تجزیه و تحلیل می‌پردازد: ویژگی‌های یک مجموعۀ هنری موفق چیست و چه چیزی می‌تواند مانع پویایی آن شود؟ روش تحلیل گفتمان انتقادی، به عنوان رویکردی مطلوب برای ترسیم چشم‌انداز هنر بومی و بازتعریف ادراکات و انتظارات دو گروه هنرمندان و مدیران در سازمان‌های هنری مورد توجه قرار گرفته است. یافته‌ها: در نتیجه‌گیری مقاله موضوعاتی چون اولویت‌بندی آسیب-پذیرترین هنرمندان، اطمینان از نمایندگی برابر همۀ گروه‌های فرهنگی در روند برنامه‌دهی و شناخت اثرات قابل توجه و ناخواستۀ زمینه، از جمله فعالیت‌های انحصاری سیاسی- اقتصادی مطرح می‌گردد. نتیجه‌گیری: تعامل حرفه‌ای بین مدیران و هنرمندان بومی به واسطۀ برجسته‌سازی اثرات متمایز نهادهای اجتماعی- محلی، یعنی سرمایۀ اجتماعی جامعه، تجربۀ هنری جامع‌تری برای هر دو طرف ایجاد می‌کند که از پایداری و موفقیت آینده پشتیبانی می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Narrative Approaches for Systematic Investigation and Evidence Combination Following the Social Identification Related to Contextualist Architecture (Case Study: Kalaleh City)

نویسندگان [English]

  • Mohamadhosein Abedi 1
  • Soheila Ghanbari Asl 2
1 Assistant professor, Department of Architecture, Damghan Branch, Islamic Azad University, Damghan, Iran
2 M.A. student of Architecture, Gonbad Qaboos Shams Higher Education Institute, Golestan,
چکیده [English]

Objectives: Paying attention to the future of urban society and its changes is considered a basic necessity in the management system, and a proper understanding of the future will improve managers’ capabilities in maintaining social identity. The efficiency of art organizations at the level of urban society is ambiguous due to the lack of clarity of the policies of managers and their neglect of the role of social capital. Due to the orientation of the recent views of contextualism towards cultural-social discourses, this research seeks to better understand the potentials and limitations of the artistic community by focusing on the architectural planning for the urban society of Kalaleh. Methods: The present study focuses on the necessity of professional interaction of art managers with native artists to achieve social sustainability. This qualitative research used discourse-style interviews with art managers and an empathy-based questionnaire written by Kalaleh artists, as well as the critical discourse analysis method, to answer two questions: what are the characteristics of a successful art complex, and what can hinder its dynamics? The method of critical discourse analysis was considered a desirable approach for drawing the landscape of native art and redefining the perceptions and expectations of two groups of artists and managers in art organizations. Results: Issues such as prioritizing the most vulnerable artists, ensuring the equal representation of all cultural groups in the programming process, and recognizing the significant and unwanted effects of the context, including exclusive political-economic activities, are raised in the conclusion of this study. Conclusion: By highlighting the distinctive effects of socio-local institutions, i.e., the community's social capital, the professional interaction between managers and native artists creates a more comprehensive artistic experience for both sides, which supports sustainability and future success.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social identification
  • contextualism
  • architectural planning
  • role of social capital
پایگاه اطلاع رسانی ادارۀ کل تبلیغات اسلامی استان گلستان (1398). برگرفته از www.tebyan-golestan.ir
تقوایی، مسعود؛ شفقی، سیروس و قادری, محمدرضا (1398). شناسایی عوامل کلیدی مؤثر در ایجاد نابرابری‌های منطقه­ای استان گلستان. مجلۀ آمایش جغرافیایی فضا، 9(31): 140-125.
جعفری، حسین (1392). بررسی رابطه سرمایۀ اجتماعی با هویت قومی و هویت ملی، مطالعه­ای بر روی ترکمن‌های استان گلستان (پایان­نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان).
حاتمی، علی و جبارنژاد، سمیرا (1385). تحلیل گفتمان به مثابه یک روش تحقیق در علوم انسانی. کنگرۀ ملی علوم انسانی، تهران.
روشه، گی (1367). کنش اجتماعی. ترجمۀ هما زنجانی زاده. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد .
شارع پور، محمود (1380). فرسایش سرمایۀ اجتماعی و پیامدهای آن. نامۀ انجمن جامعه­شناسی ایران، 3: 112-101.
شاه حسینی دهاقانی، محمد؛ آقایی، یاشگین و کاراحمدی، مهران (1401). اصول پایداری اجتماعی در معماری مجتمع‌های مسکونی با تأکید بر حس هویت. چهارمین همایش بین­المللی ایده‌های نوین در معماری، شهرسازی، جغرافیا و محیط زیست پایدار. مشهد.
عبدالهی، مریم و حسین زاده، علی (1397). بررسی تأثیر معماری دانش بر هویت سازمانی با تأکید بر نقش میانجی توانمندسازی روان­شناختی و سرمایۀ اجتماعی (مورد مطالعه: کارکنان شهرداری مشهد). دوفصل­نامۀ علوم اجتماعی، 15(۱): ۱۱۳-۱۴۲.
فرکلاف، نورمن (1379). تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمۀ شایسته پیران. تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
فیروزآبادی، احمد (1384). بررسی سرمایۀ اجتماعی و عوامل مؤثر بر شکل­گیری آن در شهر تهران (پایان­نامۀ دکتری جامعه­شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران).
کادول، کریستوفر (1383). دربارۀ ادبیات و هنر. ترجمه مهدی اصغر زادگان. تهران: انتشارات نگاه.
مارکوزه، هربرت (1394). بعد زیباشناختی (چاپ هفتم). ترجمۀ داریوش مهرجویی. تهران: نشر هرمس.
مطالعات آمایش استان گلستان (1395). تحلیل وضعیت فرهنگی استان (جلد اول، برنامۀ ششم). سازمان مدیریت و برنامه­ریزی استان گلستان، https://www.golestanmporg.ir/amayesh-golestan.html
 
Beddington, J. (2012). Reducing risks of future disasters priorities for decision makers (Vol. Final Project Report). London: Government Office for Science.
Berthoin Antal, A., Debucquet, G., & Fremeaux, S. (2016). Addressing identity tensions through paradoxical thinking: Lessons from artistic interventions in
organizations. Management international, 21(1), 25-40.
Bettencourt, L. A., & Brown, S. W. (2003). Role stressors and customer-oriented boundary-spanning
behaviors in service organizations. Journal of the academy of Marketing Science, 31(4), 394-408.
Borjas, G.J., & Chiswick, B.R. (2019). Human capital and the labor market adjustment of immigrants: testing alternative hypotheses. Foundations of Migration Economics.
Brown, S., Getz, D., Pettersson, R., & Wallstam, M. (2015). Event
evaluation: Definitions, concepts and a state-of-the-art review. International Journal of Event and Festival Management, 6(2), 135-157.
Bruner, J. (2004). Life as narrative. Social research: An international
quarterly, 71(3), 691-710.
Chaney, D. (2012). The music industry in the digital age: Consumer
participation in value creation. International Journal of Arts Management, 15(1), 42-52.
Chun, Y. H., & Rainey, H. G. (2006). Consequences of goal ambiguity in public organizations. In Public service performance: perspectives on measurement and management (pp. 92-112).
Coelho, F., Augusto, M., & Lages, L. F. (2011). Contextual factors and the creativity of frontline employees: The mediating effects of role stress and intrinsic motivation. Journal of retailing, 87(1), 31-45.
Coutant, D., Worchel, S., Bar-Tal, D., & van Raalten, J. (2011). A multidimensional examination of the “Stereotype” concept: A developmental approach. International Journal of Intercultural Relations, 35(1), 92-110.
Cray, D., Inglis, L., & Freeman, S. (2007). Managing the arts: Leadership and decision making under dual rationalities. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 36(4), 295-313.
Denzin, N. K. (2017). The research act: A theoretical introduction to
sociological methods. Transaction publishers.
Dewey, J. (1934). Art as experience. New York: Capricorn Books. 
Dokter, D. (Ed.). (1998). Arts therapists, refugees, and migrants: Reaching across borders. Jessica Kingsley Publishers.
Durrer, V., Gilmore, A., & Stevenson, D. (2019). Arts councils, policy-making and “the local”. Cultural trends, 28(4), 317-331.
Erera, I. P. (1989). Role ambiguity in public welfare organizations.
Administration in Social Work, 13(2), 67-82.
Eskola, J. (1998). Eläytymismenetelmä sosiaalitutkimuksen tiedonhankintamenetelmänä [The method of empathy-based stories as a method of acquiring data in social research]. Tampere: TAJU.
Eskola, J., & Wallin, A. (2015).
Eläytymismenetelmä: perusteet ja mahdollisuudet. In Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1: metodin valinta ja aineisonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle (pp. 56-69). PS-kustannus.
Evard, Y., & Colbert, F. (2000). Arts management: a new discipline entering the millennium? International Journal of Arts Management, 2(2), 4-13.
Fairclough, N. (2003). Analysing discourse: Textual analysis for social research. Psychology Press.
Foucault, M. (1978). The history of sexuality: an introduction (vol.1). Translated by Robert Hurley. New York: Pantheon Books.
Gates, R., & Lee, M. (2005). Definition of social sustainability. director of social planning, In Consultation with the manager of the sustainability group: policy report and social development to vancouver city council (pp.1-6).
Gergen, M., & K. J. Gergen, eds. (2003). Social construction: a reader. London: Sage.
Gibson, C., & Davidson, D. (2004).
Tamworth, Australia's ‘country music capital’: place marketing, rurality, and resident reactions. Journal of Rural Studies, 20(4), 387-404.
Hannam, P., & Biesta, G. (2019). Religious education, a matter of
understanding? Reflections on the final report of the Commission on Religious Education. Journal of Beliefs & Values, 40(1), 55-63.
Herzog, L. (2018). Durkheim on social justice: The argument from “organic solidarity”. American Political Science Review, 112(1), 112-124.
Hoi, C. K., Wu, Q., & Zhang, H. (2018). Community social capital and corporate social responsibility. Journal of Business Ethics, 152, 647-665.
Huss, E., & Bos, E. (Eds.). (2018). Figure in background: a handbook of arts’ use in social work practice. Routledge. 
Huss, E., Kaufman, R., Avgar, A., & Shouker, E. (2015). Using arts-based research to help visualize community intervention in international aid. International Social Work, 58(5), 673-688.
Johnson, B., & Turner, L.A. (2003) Data collection strategies in mixed methods research. In: Tashakkori, A.M. and Teddlie, C.B., Eds., Handbook of mixed methods in social and behavioral research (pp. 297-319), SAGE Publications, Thousand Oaks.
Jordan, J. (2016). Festivalisation of cultural production: experimentation, spectacularisation and immersion. Journal of Cultural Management and Policy, 6, 44-55.
Kasperson, J. X., & Kasperson, R. E. (2005). The social contours of risk: Risk analysis, corporations and the globalization of risk (Vol. 2). Earthscan.
Terry Kim, T., Lee, G., Paek, S., & Lee, S. (2013). Social capital, knowledge sharing and organizational
performance: what structural relationship do they have in hotels? International Journal of Contemporary Hospitality Management, 25(5), 683-704.
Klaic, D. (2014). Festivals in focus: Contemporary European case-studies and perspectives. Goodfellow, Oxford.
Koschate, M., Naserian, E., Dickens, L., Stuart, A., Russo, A., & Levine, M. (2021). ASIA: Automated social identity assessment using linguistic style. Behavior Research Methods, 53, 1762-1781.
Kymlicka, W. (2003). Multicultural states and intercultural citizens. Theory and research in education, 1(2), 147-169.
Lee, H. K. (2005). Rethinking arts marketing in a changing cultural policy context. International
Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 10(3), 151-164.
Luonila, M. (2018). Managing networks of meaning in arts festival
productions. In The Routledge Handbook of Festivals (pp. 120-129). Routledge.
Marotta, V. (2009). Intercultural hermeneutics and the cross-cultural subject. Journal of Intercultural Studies, 30(3), 267-284.
McKenzie, S. (2004). Social sustainability: towards some definitions. Working Paper Series, No 27. Hawke Research Institute.
Morgan, D. L. (1997). Focus groups as qualitative method (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Retrieved from http://dx.doi.org/10.4135/9781412984287
Moser, G. (2009). Quality of life and sustainability: Toward person–environment congruity. Journal of Environmental Psychology, 29(3), 351-357.
Murphy, K. (2012). The social pillar of sustainable development: a
literature review and framework for policy analysis. Sustainability: Science, practice and policy, 8(1), 15-29.
Newbold, C., Jordan, J., Bianchini, F. & Maughan, C. (Eds) (2015). Focus on festivals: contemporary european case-studies and perspectives.
Goodfellow, Oxford.
Popper, R., Butter, M., Brandes, F., & Keenan, M. (2008). How are foresight methods selected? Foresight, 10(6), 62-89.
Posti-Ahokas, H. (2013). Empathy-based stories capturing the voice of female secondary school students in Tanzania. International Journal of Qualitative Studies in Education, 26(10), 1277-1292.
Putnam, R.D. (2000), Bowling alone: the collapse and revival of american community. Simon & Schuster, New York, NY.
Rentschler, R., Radbourne, J., Carr, R., & Rickard, J. (2002). Relationship marketing, audience retention and performing arts organisation viability. International journal of nonprofit and voluntary sector marketing, 7(2), 118-130.
Richards, G., Marques, L., & Mein, K. (2014). Introduction: Designing events, events as a design strategy. In Event design (pp. 1-13). Routledge.
Rogers, D. L., & Molnar, J. (1976). Organizational antecedents of role conflict and ambiguity in top-level administrators. Administrative Science Quarterly, 21(4), 598-610.
Routledge. Lynn, L.E. (1981). Managing the public’s business: the job of the government executive. New York: Basic Books.
Said, E.W. (2003). Orientalism. London: Routledge & Kegan Paul.
Senge, P. (1990). The fifth discipline. the art and practice of the learning organization. London, Randomhouse.
Sicca, L. M., & L. Zan. (2005). Much Ado about management: managerial rhetoric in the transformation of Italian Opera Houses. International Journal of Arts Management, 7 (3), 46–64.
Simmel, G. (1978). The Conflict of Modern Culture. In Peter Lawrence, George Simmel, Sociologist and European. Nelson.
Smith, A. (2014). ‘Borrowing’public space to stage major events: the Greenwich Park controversy. Urban Studies, 51(2), 247-263.
Smith, J. R., Louis, W. R., & Schultz, P. W. (2011). Introduction: Social influence in action. Group Processes & Intergroup Relations, 14(5), 599-603.
Sonn, C. C. (2002). Immigrant adaptation: understanding the process through sense of community. In Psychological sense of community: research, applications, and implications (pp. 205-222).
Stokols, D. & Altman I. (1987). Handbook of environmental psychology. John Wiley & Sons, New York.
Townley, G., Kloos, B., Green, E. P., & Franco, M. M. (2011). Reconcilable differences? Human diversity, cultural relativity, and sense of community. American journal of community psychology, 47, 69-85.
Van Dijk, T. A. (1994). Discourse and cognition in society. In Communication theory today (pp. 107-126). Oxford: Pergamon Press.
Wallin, A., Helenius, J., Saaranen-Kauppinen, A., & Eskola, J. (2015). Eläytymismenetelmän ensimmäiset kolme vuosikymmentä:
menetelmällisestä erikoisuudesta vakiintuneeksi tutkimusmetodiksi. Kasvatus, 46(3), 247-259.
Wallin, A., Koro-Ljungberg, M., & Eskola, J. (2019). The method of empathy-based stories. International Journal of Research & Method in Education, 42(5), 525-535.
Wilks, L. (2011). Bridging and bonding: Social capital at music festivals. Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 3(3), 281-297.
Woodward, I., Taylor, J., & Bennett, A. (Eds.). (2014). The festivalization of culture. Ashgate Publishing, Ltd.
Zheng, J. 1996. Wenhua yu jiaoyu: liangzhe guanxi de tantao [Culture and education: Investigation on their relationship]. Shangrao Shizhuan Xuebao (Journal of Shangrao Teacher Colleague), 1, 1 – 6.
 Zolfaghari, B., Möllering, G., Clark, T., & Dietz, G. (2016). How do we adopt multiple cultural identities? A multidimensional operationalization of the sources of culture. European Management Journal, 34(2), 102-113.