تحلیل کیفی مولدهای پساطبقاتی قشربندی و نابرابری اجتماعی: از نابرابریهای سخت تا منعطف

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی، گروه جامعه‌شناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

2 دانشیار جامعه‌شناسی، گروه جامعه‌شناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

چکیده

اهداف: هم‌زمان با دگرگونی ساختارهای قشربندی اجتماعی؛ شاخص‌ها و مولدهای قشربندی و نابرابری نیز تحول می‌یابند. آخرین ادعاهای نظری دربارۀ قشربندی و نابرابری‌های اجتماعی، تحول شاخص‌ها و مولدهای قشربندی طبقاتی به سمت پساطبقاتی است. این موضع جدید پساطبقاتی هنوز چندان شناخته نشده است. تحقیق حاضر به‌ قصد تحلیل مولدهای پساطبقاتی قشربندی و نابرابری با استفاده از دو تکنیک کیفی شامل مصاحبۀ نیمه‌ساخت‌یافتۀ فردی و گروه متمرکز انجام شد. روش: برای کشف مولدهای پساطبقاتی از ادراکات و تجارب فردی 23 نفر از جمعیت شهر زنجان و از 1 جلسه گروه کانونی به‌عنوان استراتژی کیفی در ارتباط و ترکیب با نتایج مصاحبه‌های فردی استفاده شد. نمونه‌گیری به‌ روش هدفمند بوده و گردآوری داده‌ها تا رسیدن به اشباع نظری و اجماع گروهی ادامه یافت. برای کدگذاری و تحلیل از کدگذاری هم‌زمان و تحلیل تماتیک و برای اطمینان از اعتمادپذیری، از مقایسۀ تحلیلی، بازبینی اعضا و رویکرد گفت‌وگویی و هم‌سازی گروهی استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل کیفی به 14 مضمون فراگیر و 48 مضمون سازمان‌دهنده پیرامون فهم افراد از نابرابری و قشربندی (4 مضمون فراگیر،10مضمون سازمان‌دهنده)؛ فهم افراد از مولدها یا شاخص‌های قشربندی و نابرابری پساطبقاتی (7 مضمون فراگیر، 27 مضمون سازمان‌دهنده) و تجربۀ افراد از مکانیزم‌های برخورد با قشربندی و نابرابری (2 مضمون فراگیر، 11 مضمون سازمان‌دهنده) منتج شد. نتیجه‌گیری: تحقیق، به کشف عرصۀ پساطبقاتی‌شدۀ جامعه و فهرستی از مولدهای بازتولید قشربندی و نابرابری و مکانیزم‌های فردی برخورد با آن طبق فهم و ادراک افراد دست یافت و اهمیت مولدهای بسیار متنوع قشربندی و نابرابری را آشکار کرد. بنابراین، توجه به تنوع مولدها و مکانیزم‌ها در مطالعات قشربندی اجتماعی؛ همچنین توجه به رویکرد پساطبقه در تبیین قشربندی اجتماعی و استفاده و آزمونِ شاخص‌ها و مولدهای پساطبقاتی قشربندی و نابرابری حاصل از این تحقیق میدانی، در تحقیقات بعدی پیشنهاد این تحقیق است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Qualitative Analysis of Post-Class Indicators of Stratification and Social Inequality: From Hard to Flexible Inequalities

نویسندگان [English]

  • Seyede Hajar Hosseini 1
  • Mahnaz Farahmand 2
1 Ph.D. Candidate in Sociology, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
2 Associate Professor in Sociology, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
چکیده [English]

Objectives: Simultaneously with the transformation of social stratification structures, the indicators and generators of stratification and inequality are also changing. The latest theoretical claims about stratification and inequalities are the evolution of indicators and generators of class stratification towards post-class. This new post-class position is still not well known. This research was done to analyze the post-class generators of stratification and inequality. Methods: The study used two qualitative techniques, including semi-structured individual interviews and focus groups. To discover post-class generators from the perceptions and individual experiences of 23 people from the population of Zanjan City, one focus group session was used as a qualitative strategy in connection and combination with the results of individual interviews. Sampling was purposeful and data collection continued until reaching theoretical saturation and group consensus. Simultaneous coding and thematic analysis were used for coding and analysis, and analytical comparison, member check and dialogue approach, and group integration were used to ensure reliability. Results: This qualitative analysis achieved 14 global themes and 48 organizing themes, consisting of 4 global themes and 10 organizing themes around people's understanding of inequality and stratification, 7 global themes and 27 organizing themes around people's understanding of the generators or indicators of post-class stratification and inequality, and 2 global themes and 11 organizing themes around people's experience of the mechanisms of dealing with stratification and inequality. Conclusion: This research discovered the post-classified society and a list of factors that reproduce stratification and inequality and individual mechanisms and revealed the importance of the very diverse generators of stratification and inequality. So, paying attention to the variety of generators and mechanisms in social stratification studies, the post-class approach in explaining social stratification, and the use and testing of indicators and post-class generators of stratification and inequality are suggested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social inequality
  • post-class
  • post-class analysis
  • social stratification sources (indicators)
  • social stratification
اسکمبلر، گراهام (1400). هابرماس، نظریۀ انتقادی و سلامت (چاپ دوم). ترجمۀ حسن­علی نوذری. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
بنت، اندی (1386). فرهنگ و زندگی روزمره (چاپ اول). ترجمۀ حسن چاوشیان و لیلا جوافشانی تهران: نشر اختران.
پرچمی، داود و درخشان، فاطمه (1402). مصرف فرهنگی، طبقۀ اجتماعی یا فردیت (مورد مطالعه: شهر تهران)، جامعه­شناسی نهادهای اجتماعی، 10(22)، 310-283.
جمالی، فیروز؛ قنبری، ابوالفضل و پورمحمدی، محمدرضا (1389). نگرش به مفهوم نابرابری و مفاهیم مرتبط با آن در مطالعات اجتماعی-اقتصادی. برنامه­ریزی و آمایش فضا (مدرس علوم انسانی)، 14(2)، پیاپی66، ۱42-۱21.
طالبان، محمدرضا  و عسگری، احسان (1402). همبستگی کانونیکال توسعه بر نابرابری در ایران. جامعه­شناسی نهادهای اجتماعی، 10(21)، 28-7.
طهماسبی، فردین؛ میرزایی، خلیل و کامران، فریدون (1391). عوامل اجتماعی مؤثر بر احساس نابرابری­های اجتماعی و پیامدهای آن در شهر تهران. پژوهش اجتماعی، 5 (14)، 100-75.
قادری، صلاح­الدین (1397). ساختار قشربندی اجتماعی و خوشه‌بندی فرهنگی-اجتماعی محله­های شهر تهران. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 7 (4)، ۷6۱-۷3۱.
لهسایی­زاده، عبدالعلی (1380). نابرابری­ها و قشربندی اجتماعی در ایران. مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، (ویژه­نامۀ علوم اجتماعی)، 16(2)، پیاپی32، 24-3.
 
Barone, C., Hertel, F. R., & Smallenbroek, O. (2022). The rise of income and the demise of class and social status? A systematic review of measures of socio-economic position in stratification research. Research in Social Stratification and Mobility, 78(3), 100678.
Beck, U. (2007). Beyond class and nation: reframing social inequalities in a globalizing world 1. The British Journal of Sociology, 58(4), 679-705. Doi:10.1111/j.1468-4446.2007.00171.x
Bennett, A. (2007). Culture and everyday life (1nd ed.). Translated by Hassan Chavoshian & Leila Javafshani. Tehran: Akhtaran. [In Persian].
Braun V., Clarke V., & Terry G. (2014). Thematic analysis. In L. PRaA (Ed.), Qualitative research in clinical and health psychology (pp. 95-113). Basingstoke: Palgrave MacMillan
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into Practice, 39 (3), 124-130. Doi:10.1207/s15430421tip3903_2
Erikson, R. (1984). Social class of men, women and families. Sociology, 18 (4), 500-514.
Erikson, R., Goldthorpe, J. H., and Hällsten, M. (2012). No way back up from ratcheting down? A critique of the ‘microclass’ approach to the analysis of social mobility. Acta Sociologica, 55(3), 211-229.
Fujihara, S. (2020). Socio-economic standing and social status in contemporary Japan: Scale constructions and their applications. European Sociological Review, 36 (4), 548-561. Doi:
Ghaderi, S. (2018). Structure of social stratification and socio–cultural clustering of Tehran’s neighborhoods. Quarterly of Social Studies & Research in Iran, 7(4), 731-761. [In Persian]. Doi:
Goldthorpe, J. H. (1983). Women and class analysis: In defence of the conventional view. Sociology, 17 (4), 465-488. https://doi.org/10.1177/0038038583017004001
Goldthorpe, J. H. (1984). Women and class analysis: A reply to the replies. Sociology, 18(4), 491-499. Doi:
Goldthorpe, J. H., & Marshall, G. (1992). The promising future of class analysis: A response to recent critiques. Sociology, 26 (3), 381-400.
Güveli, A., Need, A., & De Graaf, N. D. (2007). The Rise of new social classes within the service class in the netherlands: Political orientation of social and cultural specialists and technocrats between 1970 and 2003. Acta Sociologica, 50 (2), 129-146.
Harvey, L. (2015). Beyond member-checking: A dialogic approach to the research interview. International Journal of Research & Method in Education, 38 (1), 23-38. Doi:
Howe, L. D., Galobardes, B., Matijasevich, A., Gordon, D., Johnston, D., Onwujekwe, O., ... & Hargreaves, J. R. (2012). Measuring socio-economic position for epidemiological studies in low-and middle-income countries: A methods of measurement in epidemiology paper. International Journal of Epidemiology, 41 (3), 871-886.
Jamali, F., Ghanbari, A., & Pourmohammadi, M. R. (2010). Attitudes to the concept of inequality and related concepts in socio-economic studies. Spatial Planning & Geomatics, 14(2), 66, 121-142. [In Persian].
Kallschmidt, A. M., & Eaton, A. A. (2019). Are lower social class origins stigmatized at work? A qualitative study of social class concealment and disclosure among white men employees who experienced upward mobility. Journal of Vocational Behavior, 113, 115-128. Doi: 10.1016/j.jvb.2018.08.010
Kraus, M. W., Torrez, B., Park, J. W., & Ghayebi, F. (2019). Evidence for the reproduction of social class in brief speech. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116 (46), 22998-23003. Doi:
Krueger, R. A. (2014). Focus groups: A practical guide for applied research. London: Sage.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. London: Sage.
Lohsaeizadeh, A. (2001). Inequalities and social stratification in Iran. Journal of Social Sciences and Humanities, 16(2), 32-24. [In Persian].
Marshall, G. (1997). Repositioning class: Social inequality in industrial societies (No Title). London: Sage
Marshall, T. H., & Bottomore, T. (1950). Citizenship and social class. Cambridge: Cambridge University Press.
Merton, R. K. (1987). The focussed interview and focus groups: Continuities and discontinuities. The Public Opinion Quarterly, 51(4), 550-566.  http://www.jstor.org/stable/2749327
Morgan, D. L. (1996). Focus groups. Annual Review of Sociology, 22 (1), 129-152. Doi:  10.1146/annurev.soc.22.1.129
Morgan, D. L., & Spanish, M. T. (1984). Focus groups: A new tool for qualitative research. Qualitative Sociology, 7 (3), 253-270.
Oesch, D. (2023). Contemporary Class Analysis, Handbook of social stratification. Oxford: Oxford university press, forthcoming.
Pakulski, J. (1993). Mass social movements and social class. International Sociology, 8(2), 131-158. Doi:
Pakulski, J. (2005). Foundations of a post-class analysis. In Wright, E.O. (Ed.) Approaches to class analysis, (pp. 25-27). Cambridge: Cambridge University Press.
Pakulski, J., & Waters, M. (1996). The death of class. Sage.
Parchami, D., & Derakhshan, F. (2024). Cultural consumption: Social class or individuality? (A case study of Tehran). Sociology of Social Institutions, 10(22), 283-310. [In Persian]. Doi:
Pevalin, D., & David ROSE, P. (2002). The national statistics socio-economic classification: Unifying official and sociological approaches to the conceptualisation and measurement of social class in the United Kingdom 1. In Sociétés Contemporaines, (pp.75-106). Paris: Sciences Po.Savage.
Savage, M. (2007). Changing social class identities in post-war Britain: Perspectives from mass-observation. Sociological Research Online, 12 (3), 14-26. Doi:
Scambler, G. (2021). Habermas, critical theory and health (2nd ed.). Translated by HassanAli Nozari. Tehran: Elmi Farhangi. [In Persian].
Tahmasbi, F., Mirzaei, K. & Kamran, F. (2012). Social factors affecting the perception of social inequalities and their consequences in Tehran. Journal of Social Research, 5(14), 100-75 [In Persian].
Taleban, M., & Asgari, E. (2023). Canonical correlation of development on inequality in Iran. Sociology of Social Institutions, 10(21), 7-28. [In Persian]. Doi:
Thaning, M., & Hällsten, M. (2020). The end of dominance? Evaluating measures of socio-economic background in stratification research. European Sociological Review, 36 (4), 533-547. Doi:
Voyer, A., Kline, Z. D., & Danton, M. (2022). Symbols of class: A computational analysis of class distinction-making through etiquette, 1922-2017. Poetics, 94, Doi:
Watson, W. B., & Barth, E. A. (1964). Questionable assumptions in the theory of social stratification. Pacific Sociological Review, 7 (1),
Wright, E. O. (2005). Foundations of a neo-marxist analysis. In Wright, E.O. (Ed.) Approaches to class analysis, (pp. 4-30). Cambridge: Cambridge university press.