رابطه بین مصرف اینترنت و آرزوی مهاجرت در بین جوانان شهر شیراز

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، بخش جامعه شناسی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد،‌ بخش جامعه شناسی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز ، شیراز، ایران

10.22080/ssi.2025.27982.2233

چکیده

اهداف: امروزه اینترنت تأثیرات قاطعی بر آرزوهای جوانان که بیش از دیگر گروه‌ها از آن استفاده کرده و در این فضا قرار دارند، می‌گذارد. مسئله مهاجرت جوانان به خارج از ایران از اهمیت فراوانی برخوردار شده است. پژوهش حاضر رابطه بین مصرف اینترنت و آرزوی مهاجرت در بین جوانان ساکن شیراز را بررسی کرده است. روش مطالعه: پژوهش حاضر با روش پیمایشی انجام شده است. روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای و حجم نمونه ۴۰۰ نفر از جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله در سال ۱۴۰۲ بوده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که ۸۰/۵ درصد از پاسخگویان تمایل متوسط ​​تا زیاد به مهاجرت داشته‌اند. در سطح تحلیل دو متغیره، متغیرهای مصرف اینترنت و مؤلفه‌های آن، تماس‌ با دوستان و دیگران در فضای مجازی، دفعات مصرف اینترنت و ماهواره در طول روز، پیگیری مستندهای مرتبط با سایر کشورها و برنامه‌های مهاجرتی، سال‌های استفاده از اینترنت، نوع منبع کسب اطلاعات رابطه معنی‌داری با متغیر وابسته داشته‌اند. در سطح تحلیل چند متغیره به ترتیب متغیرهای پیگیری مستندهای مرتبط با سایر کشورها و ...، مطالعه کتاب‌ها، روزنامه‌ها و مجلات، دفعات مصرف اینترنت و ماهواره در طول روز و نهایتاً مصرف اینترنت به‌طورکلی توانسته‌اند ۴۹/۹ درصد از تغییرات متغیر آرزوی مهاجرت را تبیین کنند. نتیجه‌گیری: خروج جوانان از کشور تأثیرات چندوجهی و چالش‌های عمده‌ای برای دولت می‌گذارد. ازآنجا که بیش از ۸۰ درصد از پاسخگویان در آرزوی مهاجرت بوده‌اند، مطالعه رابطه این پدیده با اینترنت و فضای مجازی منجر به توسعه سیاست‌هایی در جهت مدیریت جریان‌های مهاجرت خواهد شد. با توجه به اینکه ما در عصر اینترنت به سر می‌بریم و با در نظر گرفتن اینکه این رسانه  یکی از عوامل مهم در تصمیم‌گیری‌های مهاجرت می‌باشد، به‌کارگیری نظریه یادگیری باندورا و نیز چارچوب جامعه‌شناختی دی‌هاس می‌تواند ما را در شناخت بیشتر این پدیده  یاری رسانند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Internet Consumption and the Aspiration to Migrate among the Youth of Shiraz

نویسندگان [English]

  • Bijan Khajenoori 1
  • Narges Khezri 2
1 Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Economics, Management and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Master's student,, Department of Sociology, Faculty of Economics, Management and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Objectives: Today, the Internet has decisive effects on the aspirations of young people who use it more than other groups and are in this space. Youth migration outside of Iran is an important issue. The current research has investigated the relationship between internet use and the desire to migrate among young people living in Shiraz. Methods: The current research uses a survey method. The random sampling method was a multi-stage cluster, and the sample size was 400 people from 15 to 29 years old in 1402. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. Results: The findings showed that 80.5% of the respondents had a moderate to high desire to migrate. At the level of bivariate analysis, variables of internet use and its components, contact with friends and others in virtual space, frequency of Internet and satellite usage during the day, follow-up of documentaries related to other countries and immigration programs, years of internet use, type of information source have had a significant relationship with the dependent variable. At the level of multivariate analysis, according to the variables of tracking documentaries related to other countries and..., reading books, newspapers, and magazines, the frequency of Internet and satellite usage during the day, and Internet usage in general, 49.9% of the changes in the variable desire to migrate explain. Conclusion: The departure of young people from the country has multifaceted effects and significant challenges for the government. Since more than 80% of the respondents wished to migrate, studying this phenomenon's relationship with the Internet and virtual space will lead to developing policies to manage migration flows. Considering that we live in the age of the Internet and given that this media is one of the important factors in immigration decisions, the application of Bandura's learning theory and the sociological framework of De Haas can help us to understand this phenomenon more.

کلیدواژه‌ها [English]

  • migration aspirations
  • Internet
  • youth
  • social networks
  • Shiraz