تحلیل جایگاه مفاهیم تربیت شهروندی در برنامۀ درسی نظام آموزشی 3-3-6 (مورد مطالعه: کتاب‌های مطالعات اجتماعی و جامعه شناسی سال تحصیلی 98-97)

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی

2 دانشیارگروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه به مؤلفه­های دانش، مهارت و نگرش شهروندی در کتاب­های درسی نظام آموزشی 3-3-6 در سال تحصیلی 98-97 می­باشد. روش تحقیق در پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کمی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کتاب­های درسی مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی، مطالعات اجتماعی دورۀ اول متوسطه و جامعه­شناسی دورۀ دوم متوسطه است. ابزار گردآوری داده­ها، سیاهه تحلیل محتوای کتب درسی به دست آمده از مبانی نظری بود که روایی آن توسط متخصصان این حوزه تأیید شد. به منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق از روش بازآزمایی استفاده شد و مقدار ضریب همبستگی 86/0 حاصل گردید. یافته­های حاصل از تحلیل با استفاده از نرم افزار اس‌پی‌اس‌اس (نسخه 23) و روش آماری غیرپارامتریک نشان­دهنده تفاوت معنادار بین میزان توجه به مؤلفه­ها و مفاهیم تربیت شهروندی در کتاب­های درسی مذکور در بین پایه­های تحصیلی در هر سه دورۀ آموزشی بود. نتایج این تحقیق نشان دادکه در طراحی و تدوین کتب مذکور به مؤلفه­ها و مفاهیم تربیت شهروندی بطور متوازن توجه نشده است و توجه به یک چنین توازنی زمینه لازم را برای تقویت ابعاد جامعه­شناختی سایر نهادهای اجتماعی در جامعه را فراهم می­کند. بنابراین بازنگری کتاب­های مطالعات اجتماعی و جامعه­شناسی نظام آموزشی 3-3-6  در راستای توجه بیشتر به مؤلفه­ها و مفاهیم کمتر مورد توجه ضروری به نظر می­رسد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis on the Place of Citizenship Education Concepts in the Curriculum of the Educational System 6-3-3 (Case Study: Social Studies and Sociology Books of the Educational Year 2018-2019)

نویسندگان [English]

  • Sajad Babakhani 1
  • Akbar Salehi 2
1 Ph.D. Graduated in philosophy of education, Kharazmi University
2 Associate Prof., Department of Philosophy of Education, Faculty of Education and Psychology, Kharazmi University (corresponding author),
چکیده [English]

This study aims to examine how the issues of knowledge, skill and attitudes of citizenship have been represented in the school-textbooks. It focuses on the school-textbooks of the educational system 6-3-3 in the educational year of 2018-2019. It employs the method of quantitative content analysis. The present analysis focuses on three groups of school-textbooks: Social Studies textbook of second-year primary school level, Social Studies textbook of first-grade of high school, and Sociology textbook of second-grade of high school level.  The results of this analysis confirm the fact the bottom-line conclusion that the school textbooks lack sufficient and balanced attentions towards issues associated with citizenship education. This requires substantial revision in curriculum of the educational system, leading to the strong emphasis of issues associated with citizenship education in the school-textbooks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • citizenship education
  • components of citizenship
  • curriculum
  • content analysis
  • educational system 3-3-6