درک انسان‌شناختی سرعت به مثابه یک تجربه فرهنگی: بررسی مقایسه‌ای میان ایران و آلمان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار، پژوهشکده مردم شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

چکیده

الگوی فرهنگی درک سرعت نقشی عمده در شکل گیری فرهنگ رانندگی در جهان دارد. این مقاله سعی دارد تا از طریق یک رویکرد و نگرش تطبیقی میان دو کشور ایران و آلمان، تفاوت موجود بر نظام های ادراکی و تفسیری سرعت در میان مردم را مورد مطالعه قرار داده و نقش آن ها را در وقوع تصادفات جاده‌ای نشان دهد. با توجه به اهمیت مطالعه «تجربه» به عنوان منبع بازنمایی نظام تفسیری و ادراکی سرعت، در این مقاله روش مطالعه میدانی و کیفی مورد استفاده قرار گرفته است. مشاهده مشارکتی، گفت گو با مطلعان کلیدی و گفت و گو با گروه اسمی از روش های عمده در این تحقیق بوده‌اند. این پژوهش نشان می‌دهد پویایی تاریخی الگوهای فرهنگی رانندگی در ایران دو دوره کاملا متقاوت پیش و بعد از نوسازی (مدرنیزیشین) را در برداشته است. دوره دوم با گسست از الگوهای فرهنگی نخست همراه بوده و در آن با تفسیری جدید از عناصری چون سرعت، حرکت، مکان، زمان، مقصد و راه به عنوان تجربه‌ای فرهنگی روبه‌رو هستیم.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Anthropological Perception of Speed as a Cultural Experience: a Comparative between Iran and Germany

نویسنده [English]

  • Alireza Hassanzadeh
Assistant professor, Cultural Heritage and Tourism Research Institute
چکیده [English]

The cultural pattern of speed perception plays an important role in the shaping of driving style around the world. This study takes a comparative approach in order to explore whether and how differently the driving style is perceived in two varying cultural contexts of Iran and Germany. This study also examines the association between car accidents and the driving style perception in these two countries. In order to collect research data, this study employs qualitative methods including participant observation and interviews. According to the results of this study presented and discussed in this paper, two major historical periods can be highlighted with regard to the cultural transition of driving styles in Iran: pre-modernization period and post-modernization period. The latter is recognized by such characteristics as speed, mobility, place, time, destination and road as a cultural experience.   

کلیدواژه‌ها [English]

  • anthropology
  • speed
  • place
  • destination
  • time