بررسی آموزش شهروندی در کتب درسی تعلیمات اجتماعی مقاطع سوم تا نهم با تاکید بر ساختار جدید آموزشی 3-3-6

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه الزهرا

2 دانشیار جامعه‌شناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا

چکیده

نظر به اهمیت نهاد رسمی آموزش درفرایند جامعه­پذیری وهمچنین لزوم توجه متعادل و متوازن بین هر دو وجه حق ومسئولیت­ در آموزش­های شهروندی، تحقیق حاضر درپی پاسخگویی به این پرسش هاست که محتوای کتاب­های تعلیمات اجتماعی مقاطع سوم تا نهم که هدف خود را "تربیت شهروند" معرفی می­کنند، تا چه حد توانسته است در جهت برقراری چنین تعادل و توازنی گام بردارد، به هریک از ابعاد شهروندی چقدر پرداخته است و آیا با بالارفتن سن، افزایش حجم کتاب و رشد شناختی دانش­آموزان، آموزش­های شهروندی نیز از روند افزایشی مشخصی برخوردار است؟ روش مورد استفاده، تحلیل محتوای کیفی قیاسی و جامعه آماری مشتمل برکلیه کتاب­های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی و اول متوسطه در سال تحصیلی 97-96 می­باشد که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش، کل آن به عنوان نمونه درنظر گرفته شده است. یافته­های پژوهش حاکی از آنند که درمجموع آموزه­های شهروندی در کتب مقاطع سوم تا نهم؛ مسئولیت­محورند. یافته دیگر؛ تاکید بیشتر بر شهروندی اجتماعی (4/42 درصد) و مغفول ماندن نسبی دیگر ابعاد شامل مدنی (15 درصد)، زیست­محیطی (8/13 درصد)، فرهنگی (6/9 درصد)، سیاسی (8 درصد) و به­ویژه جنسی (8/3 درصد) است. بعلاوه، نمی­توان گفت که سال به سال، با بالا رفتن سن دانش­آموزان، رشد شناختی آنان و همچنین افزایش محتوا و حجم کتاب، مفاهیم شهروندی در این کتاب­ها نیز از یک روند مشخص افزایشی برخوردار بوده است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Study of Citizenship Education in Social Civics Textbooks of New Educational Structure (6-3-3)

نویسندگان [English]

  • Neda Golbahari 1
  • Ali Rajabloo 2
1 PHD Student of Sociology at Alzahra University of Tehran
2 Associate Professor of Social Siences at Alzahra University
چکیده [English]

Due to the importance of“the role of formal education institution in the socialization process” and “balanced attention between both rights and responsibilities in citizenship education”, the question is, how much the Social Civics textbooks, which define their main aim as nurture of the citizens, are successful in supporting the noted balance. Moreover, which items of citizenship are emphasized? And if there is a specific trend for citizenship education while student’s age, cognitive development and pages of the books are ascending? The following research will try to answer this question, by utilizing the deductive content analysis method. Social Civics textbooks of primary school, third to sixth grade, and the first period of Secondary school, seventh to ninth grade, in the year 2017-2018, form the Statistic society of the research  which all of them were considered as sample. Findings of this research show that the citizenship teachings are responsibility-oriented. Moreover, between the multiple types of national citizenships, social citizenship is dominant player (42/4%) and gender citizenship is the lowest share (3/8%). Moreover, civil (15%), environmental (13/8%), cultural (9/6%) and political (8%) citizenship lie between these two types respectively. At the same time, there is no specefic assending trend for citizenship education while pages of the books and age are assending.

کلیدواژه‌ها [English]

  • citizenship education
  • citizenship right
  • citizenship responsibility
  • 6-3-3 educational structure
  • content analysis