مسیرهای دین‌دار شدن و ارتباط آن با میزان دین‌داری شهروندان (مورد مطالعه: ساکنان شهر قائم‌شهر)

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار جامعه‌شناسی و عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران

2 کارشناس ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه مازندران

چکیده

مقاله حاضر مستخرج از پژوهشی تجربی دربارة مسیرهای شکل‌گیری دین‌داری افراد و ارتباط آن با میزان دین‌داری آنها می‌باشد که بر روی نمونه‌ای 293 نفری از ساکنان قائم‌شهر در استان مازندران به‌انجام رسیده است. یافته‌ها نشان دادند که در جامعة مورد بررسی، مسیر "تقاضای منفعلانه" رایج‌ترین و مسیر "تقاضای فعالانه" نامتداول‌ترین طریق برای دین‌دارشدن می‌باشند. این در حالی است ‌که تحلیل‌های رگرسیونی نشان داد از میان چهار مسیر اصلی برای دین‌داری، مسیر "تقاضای فعالانه" دارای قوی‌ترین و "تقاضای منفعلانه" واجد ضعیف‌ترین ضریب تأثیر بر میزان دین‌داری افراد هستند. در یک نگاه دقیق‌تر مشخص شد پنج مسیر از شش مسیر فرعی که دارای ضرایب رگرسیونی معنادار برای توضیح واریانس میزان دین‌داری هستند تقاضامحورند و تنها یک مسیر (جامعه‌پذیری دینی) عرضه‌محور است. از طرفی، شدت ضرایب تأثیر مسیرهای فعالانه به‌‌نحو مشهودی از ضرایب تأثیر مسیرهای منفعلانه بیشتر است. لذا مقایسة میان محورهای دین‌داری نشان می‌دهد مسیرهای متفرع از محورهای فعالانه بیش از منفعلانه و مسیرهای تقاضامحور بیش از عرضه‌محور بر میزان دین‌داری افراد، تأثیرگذارند. به‌عبارت دیگر، بهترین مسیرهای دین‌دار شدن، از تقاطع طلب (تقاضا) و اراده (فعال‌بودن) عبور می‌کنند (تقاضای فعالانه). در مجموع، حدود 62 درصد از تغییرات در میزان دین‌داری توسط نه متغیر (مسیرهای فرعی) مذکور تبیین شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Paths of Becoming Religiousness and their Relationship with Religiosity: A Case Study in Ghaemshahr

نویسندگان [English]

  • Rahmatullah Memar 1
  • Sahar Parsafar 2
1 Associate Professor, Department of Social Sciences, University of Mazandaran
2 MA in sociology, University of Mazandaran
چکیده [English]

This paper presents research-based evidence in order to explain the pathways towards religiosity and its relationship with religiosity. The findings presented and discussed in this paper are based on a survey conducted in Ghaemshahr City. The sample includes 293 individuals. According the results of this study, the passive demand path and the active demand path are respectively the most and least prevalent paths towards becoming religiousness. Furthermore, the multivariate results indicate the fact the active demand path has the strongest effect on religiosity, whereas the passive demand path plays the weakest role in the level of religiosity. In sum, about 62 per cent the variations in religiosity are explained by the nine variables, i.e. sub-routes, included in the present study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • paths of religiosity
  • active demand
  • active supply
  • passive demand
  • passive supply