افشانی، سیدعلیرضا؛ روحانی، علی و کیانی دِهکیانی، حامد (1398). «کاوش بیقدرتی شغلی پرستاران». پژوهشهای راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 3(8)، 1-18.
انصاری، سعید؛ سراجی، فرهاد و یوسف زاده، محمدرضا (1400). «چیستی، چرایی و چگونگی آموزش سواد رسانهای در دورهی ابتدایی». فصلنامهی فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 11(4)، 127-174.
تقیزاده، عباس و اصغرکیا، علی (1393). «نیازسنجی برنامهی آموزش سواد رسانهای در مدارس». مطالعات فرهنگ- ارتباطات، شمارهی 26، 80-103.
جاسبی، عبدالله، (1369). «نقدی بر نظریهی عمومی سیستمها». آیندهپژوهشی مدیریت، 2(1)، 31-37.
خانیکی، هادی؛ شاهحسینی، وحید و نوریراد، فاطمه (1395). «تبیین الگوی آموزش سواد رسانهای در نظام آموزش و پرورش». رسانه، 102(27)، 5-22.
دهقان شاد، حوریه و محمودی کوکنده، سیدمحمد (۱۳۹۰). «بررسی ضرورت آموزش سواد رسانهای کودکان و نوجوانان از نگاه متخصصان آموزش و پرورش شهر تهران». مطالعات رسانهای، ۷ (1)، ۹۰-۷۷.
سلمانروغنی، فاطمه؛ افشانی، سیدعلیرضا، اسلامی، حسین روحانی، علی و نایبزاده، شهناز (1400). «تسهیلکنندهها و پیامدهای زندگی شبکهای جوانان: ارائهی یک نظریهی زمینهای». مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 10(4)، 1205-1235.
ساعی، منصور؛ بصیریان جهرمی، حسین و دهزاد، امیرحسین (1400). «تحلیل موانع فراروی توسعهی آموزش سواد رسانهای در مدارس ایران از منظر سیاستگذاران، مجریان سواد رسانهای و متخصصان رسانه». مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه 4(14)
. doi: 10.22034/jiscm.2021.140604.
سیدمن، استیون (1396). کشاکش آرا در جامعهشناسی. ترجمهی هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
شریفی، سیدمهدی و کرمی نامیوندی، سجاد (1397). «بررسی ابعاد آموزش سواد رسانهای و اطلاعاتی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور». دین و ارتباطات، 25(2)، 111-140.
شهبازی، مجید؛ طهماسبی، مهسا و باغ عنایت، سمیه (1394). «تأثیر طراحی داخلی محیطهای آموزشی بر افزایش میزان یادگیری دانشآموزان». کنفرانس بینالمللی پژوهش در علم و تکنولوژی، دورهی 1.
صالحراد، ریحانه؛ افضلخانی، مریم و علیپور، وحیده (1398). «اثربخشی برنامهی آموزشی مبتنی بر سواد رسانهای بر میزان خلاقیت دانشآموزان». فصلنامهی فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، شمارهی 35، 143-171.
عظمتی، حمیدرضا؛ امینیفر، زینت و پورباقر، سمیه (1395). «الگوی چیدمان فضایی مدارس نوین مبتنی بر اصول مدارس اسلامی در راستای ارتقای یادگیری افراد». نقش جهان-مطالعات نظری و فنآوریهای نوین معماری و شهرسازی، 6(2)، 16-23.
علیقارداشی، عزت؛ سیفی، محمد؛ غفاری، خلیل و پویا، علیرضا (1398). «معرفتشناسی سواد رسانهای در نظامهای آموزشی کانادا و ژاپن بهمنظور الگوی بومیسازی سواد رسانهای در ایران». فصلنامهی فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 10(2)، 115-135.
الفته، شهربانو؛ سرمدی، محمدرضا؛ محمدی نائینی، مژگان و جلالوندی، مهناز (1400). «طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش سواد رسانهای در دورهی متوسطه با رویکرد کیفی». فصلنامهی رهبری و مدیریت آموزشی، 15(2)، 143-161.
گیدنز، آنتونی (1390). جامعهشناسی. ترجمهی حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
محمودی، سیروس؛ رستگار، احمد و ایمانیفر، حمیدرضا (1398). «بررسی آسیبها و چالشهای آموزش سواد رسانهای در مدارس». جامعه فرهنگ رسانه، 8(33)، 83-100.
مزیدی شرف آبادی، محمدرضا؛ تقیپور، فائزه و افشانی، سیدعلیرضا (1397). «مطالعهای کیفی از استفادهی جوانان از رسانههای اجتماعی، یک نظریهی زمینهای». مطالعات امنیت اجتماعی، شمارهی 53، 87 -130.
مهربان، مهتاب و شاهقاسمی، احسان (1400). «ارائهی الگوی سواد رسانهای برای دختران نوجوان کاربر اینستاگرام». فصلنامهی تحقیقات فرهنگی ایران، 14(1)، 147-167.
میرانی سرگزی، نرگس؛ بشارت، محمدصادق؛ عسکری، مهتاب و طاهری، ابوالفضل (1399). «بررسی رابطهی مدیریت سواد رسانهای با هیجان تحصیلی و خلاقیت شناختی دانشجویان در فضای مجازی». فصلنامهی فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 11(2)، 85-104.
نیومن، ویلیام لاورنس (۱۳۹۰). روشهای پژوهش اجتماعی، ترجمهی ابوالحسن فقیهی و عسل آغاز، تهران: انتشارات ترمه.
Al-Zou’bi, R. (2021). The impact of media and information literacy on acquiring the critical thinking skill by the educational faculty’s students. Thinking Skills and Creativity, 39, 1-7.
Celik, I., Muukkonen, H., & Dogan, S. (2021). A model for understanding new media literacy: Epistemological beliefs and social media use. Library & Information Science Research, 43(4), 1-8.
Chen, D. T., Lin, T. B., Li, J. Y., & Lee, L. (2018). Establishing the norm of new media literacy of Singaporean students: Implications to policy and pedagogy. Computers & Education, 124, 1-13.
Cho, H., Cannon, J., Lopez, R., & Li, W. (2022). Social media literacy: A conceptual framework. New Media & Society, 00 (0): 1-20.
Datu, J. A. D., Wong, G. S. P., & Rubie-Davies, C. (2021). Can kindness promote media literacy skills, self-esteem, and social self-efficacy among selected female secondary school students? An intervention study, Computers & Education, 161, 1-9.
Howitt, D. & Cramer, D. (2011). Grounded Theory. In D. Howitt & D. Cramer (Eds), Introduction to Resekarch Methods in Psychology. Essex: Pearson Education.
Kara, M., Caner, S., Günay Gökben, A., Cengiz, C., İşgör Şimşek, E., & Yıldırım, S. (2018). Validation of an instrument for preservice teachers and an investigation of their new media literacy. Journal of Educational Computing Research, 56(7), 1005-1029.
Lee, L., Chen, D. T., Li, J. Y., & Lin, T. B. (2015). Understanding new media literacy: The development of a measuring instrument. Computers & Education, 85, 84-93.
Lin, T. B., Li, J. Y., Deng, F., & Lee, L. (2013). Understanding new media literacy: An explorative theoretical framework. Journal of Educational Technology & Society, 16 (4), 160–170.
Luan, L., Liang, J. C., Chai, C. S., Lin, T. B., & Dong, Y. (2020). Development of the new media literacy scale for EFL learners in China: a validation study. Interactive Learning Environments,
Rands, M. L., & Gansemer-Topf, A. (2017). " The room itself is active": How classroom design impacts student engagement. Journal of Learning Spaces, 6(1), 26-33.
Rosenberg, H., Syed, S., & Rezaie, S. (2020). The Twitter pandemic: The critical role of Twitter in the dissemination of medical information and misinformation during the COVID-19 pandemic. Canadian Journal of Emergency Medicine, 22, 418–421.
Şişman, B., & Yurttaş, Ö. U. (2015). An empirical study on media literacy from the viewpoint of media. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 798-804.
Vraga, E. K., & Bode, L. (2017). Using expert sources to correct health misinformation in social media. Science Communication, 39, 621–645.