آل احمد، جلال (1376). جزیره خارک: در یتیم خلیج فارس، تهران: اندیشه.
آل احمد، جلال (1389.). تکنگاریها، قم: وانک.
آل احمد، جلال (1398) تاتنشینهای بلوک زهرا، تهران: نشر دف.
آل احمد، جلال (1385). غربزدگی. قم: خرم.
آل احمد، جلال (1336). خسی در میقات. تهران: رواق.
آل احمد، جلال، (1387). در خدمت و خیانت روشنفکران، تهران: مجید.
بهرنگی، صمد و بهروز دهقانی (1358). افسانههای آذربایجان، تهران: روزبهان.
بهرنگی، صمد (1371). ماهی سیاه کوچولو، تهران: کتابفروشی ایران.
بهرنگی، صمد (1379). عروسک سخنگو، تهران: ماهریز.
بهرنگی، صمد (1387). الدوز و کلاغها، تهران: جامهداران.
پرنیان، محمد (1349). حسنک کجایی؟، تهران: حجر.
ترقی، گلی (1378). دریا، پری، کاکل زری، تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
ترقی، گلی و داریوش مهرجویی (1388). درخت گلابی فیلمنامهای بر اساس داستانی ازگلی ترقی، تهران: کتابسرا،.
حسنزاده، علیرضا (1387). "مقدمهای بر مردمشناسی (انسانشناسی) ایرانی" در علیرضا حسن زاده و نادر امیری (ویراستاران)، مردم شناسی ایرانی: چالش ها و پرسش ها، (66-29) تهران: افکار.
حسنزاده، علیرضا (1394). افق انتظار و فرهنگ جوانان با تاکید بر حوزههای فرهنگی سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان، گلستان و تهران، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
حسنزاده، علیرضا و عنایتالله مرادی روفچاهی (1382). "پیوند گنوسیسم و فمنیسم در شعر فروغ فرخزاد"، در علیرضا حسنزاده و محمد میرشکرایی (ویراستاران)، زن و فرهنگ، مقالاتی در بزرگداشت یکصدمین سال تولد مارگارت مید، (806=789) تهران: نی.
حسنزاده، علیرضا (1381). افسانه زندگان. تهران: باز و بقعه.
حسنزاده، علیرضا (1395). کودکان و جهان افسانه، تهران: افکار.
حسنزاده، علیرضا (1398). "آستانگی ایرانی و بازنمایی نمادین مفهوم آلودگی: مطالعه انسانشناختی نظام و رویکرد گفتمانی نمایش شهر قصه اثر بیژن مفید" جامعهپژوهی فرهنگی، 10 (3)، 124-95.
https://doi.org/10.30465/scs.2019.4939
حسنزاده، علیرضا (1401). افق انتظار، میراث فرهنگی و زیباییشناسی پذیرش ادبی در میان نوجوانان و جوانان ایرانی با تاکید بر حوزههای فرهنگی گیلان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و گلستان، تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری.
زاکانی، عبید (1381). موش و گربه، تهران: آهو.
زادهگرجی، ابراهیم (1383). جلال مرد امروز، تهران: کیهان فرهنگی.
ساعدی، غلامحسین (1343). عزاداران بیل، تهران: نیل.
ستاری، جلال (1388). پژوهشی در دو داستان هزار و یک شب، تهران: مرکز.
شاملو، احمد (1392). پریا. تهران: خانه ادبیات.
شاملو، احمد (1398). قصه ی دخترای ننه دریا، تهران: چشمه.
شاملو، احمد (1399). خروس زری پیرهن پری، تهران: چشمه.
شریعتی، علی (1361). مذهب علیه مذهب، تهران: مرکز فرهنگی جوانان و نوجوانان و انتشارات سبز.
شریعتی، علی (1368). زن، تهران: چاپخش.
شریعتی، علی (الف 1388). حج، تهران: الهام.
شریعتی، علی (ب 1388). ما و اقبال، تهران: الهام.
شریعتی، علی (1357). بازگشت به خویش: بازگشت به کدام خویش؟ تهران: حسینیه ارشاد.
شریعتی، علی (1350). انتظار: مذهب اعتراض، تهران: حسینیه ارشاد.
شریعتی، علی. 1390. شهادت، تهران: چاپخش.
عباداللهی واحد، داریوش (1348). هرزه گیاه ماجراجو، تبریز: انتشارات نوبل (مرکز پخش).
عبیدزاکانی، عبیدالله (1387). رساله دلگشا به انضمام رسالههای تعریفات صدپند و نوادرالامثال، تصحیح و ترجمه و توضیح علیاصغر حلبی، تهران: اساطیر.
فرخزاد، فروغ (1369). تولدی دیگر. تهران: انتشارات مروارید.
فردید، سید احمد (1381). دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان؛ بهکوشش محمد مددپور، تهران: چاپ و نشر نظر.
فردید، سید احمد (1395). غرب و غربزدگی و بحران حوالت تاریخی آن در روزگار نیستانگار و مکر لیل و نهار زده آخرالزمان کنونی: درسگفتارهای سیداحمد فردید در سال ۱۳۶۳، تقریر سیداحمد فردید؛ زیر نظر هیئت علمی بنیاد؛ به اهتمام بنیاد حکمی و فلسفی دکتر فردید، تهران: فرنو.
کسروی، احمد (1324). چگونه حاجی حسن پس از چهل سال مسلمان شد، تهران: پرچم.
کسروی، احمد (1378). در پیرامون ادبیات، تهران: فردوس.
کسروی، احمد (1379). حافظ چه میگوید؟، تهران: فردوس.
مسکوب، شاهرخ (1360). ملیت و زبان: نقش دیوان، دین و عرفان در نثر فارسی، تهران: انتشارات فردوسی.
مسکوب، شاهرخ (1373). هویت ایرانی و زبان فارسی، تهران: باغ آینه.
مسکوب، شاهرخ (1394). داستان ادبیات و سرگذشت اجتماع، تهران: نشر فرزان روز.
مسکوب، شاهرخ (1394). درآمدی به اساطیر ایران، تهران: فرهنگ جاوید.
مطهری، مرتضی (1362). خدمات متقابل اسلام و ایران، تهران: صدرا.
مفید، بیژن (بیتا). شهر قصه: نمایشنامه در دو پرده و چهار صحنه، شیراز: سازمان جشن هنر.
میلر، کارن (1396). تحلیل افسانه سنگ صبور: فرانمود عملی و دنیای آرمانی، تهران: پژوهشکده مردمشناسی.
وینیچ، اتل لیلیان (1378). خرمگس، ترجمه خسرو همایونپور تهران: امیرکبیر.
هدایت، صادق (1312). نیرنگستان، تهران: مطبع دانش.
هدایت، صادق (1334). مجموعه نوشتههای پراکنده صادق هدایت، با مقدمه حسن قائمیان. تهران: امیرکبیر.
هدایت، صادق (1400). اصفهان نصف جهان، تهران: مجید.
یوشیج، نیما (1368). مرقد آقا. تهران: پارس خاوران.
یونگر، ارنست (1355). عبور از خط: مبحثی در نیهیلیسم، ترجمه: محمود هومن، با مقدمه جلال آل احمد. تهران: راوی.
Alexander, Bobby Chris (1991). Victor Turner Revisited: Ritual as Social Change. Atlanta: Scholars Press.
Anderson, Gary Clayton. (1986). Little Crow. Minnesota: Minnesota Historical Society Press.
Ayyıldız, Nilay Erdem. (2020). The Exercise of Biopower through Race and Class in the Harry Potter Series, Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
Bakhtin, Mikhail M. (1984a). Rabelais and His World. Translated by Helene Iswolsky. Foreword by Krystyna Pomorska. Bloomington, IN: Indiana University Press.
Balandier, Georges (1972). Political Anthropology. Translated by A.M. Sheridan Smith, Harmondsworth: Penguin Books.
Beasley - Murray, Tim (2007). Mikhail Bakhtin and Walter Benjamin: Experience and Form. New York: Palgrave Macmillan.
Blumenkrantz, David G. (2016). Coming of Age the Rite Way: Youth and Community Development Through Rites of Passage, New York: Oxford University Press.
Briggs, Charles L. (1993). “Personal Sentiments and Polyphonic Voices in Warao Women's Ritual Wailing: Music and Poetics in Critical and Collective Discourse.” American Anthropologist 95(4): 929–957.
Brummett, Palmira Johnson. (2000). Image and Imperialism in the Ottoman Revolutionary Press, 1908-1911, New York: SUNY Press.
Cherstich, Igor and Martin Holbraad, Nico Tassi. (2020). Anthropologies of Revolution: Forging -Time, People, and Worlds, Okland: Univercity of California Press.
Epstein, David G. (2003). Reading Harry Potter: Critical Essays, Westport: Greenwood Publishing Group.
Erickson, Paul A. and Liam Donat Murphy. (2008). A History of Anthropological Theory, North York and New York: University of Toronto Press.
Gluckman, Max (1954). Rituals of Rebellion in South-East Africa, Manchester: Manchester University Press.
Gluckman, Max (1955). Judicial Process Among the Barotse of Northern Rhodesia, Manchester: Free Press.
Gluckman, Max. (1963). Order and Rebellion in Tribal Africa: Collected Essays with an Autobiographical Introduction by Max Gluckman. New York: Free Press of Glenco.
Green, Miranda. (2003). Symbol and Image in Celtic Religious Art, New York: Routledge,
Greg M. Nielsen, (2002). The Norms of Answerability: Social Theory between Bakhtin and Habermas, Albany: SUNY Press.
Hassanzadeh, Alireza and Somayeh Karimi. (2010). "The Formation of Non-state Normative Orders and the Rituals of Pilgrimage." The International Journal of Interdisciplinary Social Sciences: Annual Review 5 (3): 287-298. doi:10.18848/1833-1882/CGP/v05i03/51628.
Hassanzadeh, Alireza. (2010). "The External Space as a Source of Pollution: Iranian Intellectuality and the Image of the West." The International Journal of the Humanities: Annual Review 8 (3): 87-100. doi:10.18848/1447-9508/CGP/v08i03/42873.
Hassanzadeh, Alireza. (2014). "The Inter-normativity and Upward Liminality." The International Journal of Interdisciplinary Cultural Studies 8 (3): 13-28. doi:10.18848/2327-008X/CGP/v08i03/53198.
Hassanzadeh, Alireza and Somayeh Karimi. (2019). “Ritual of Holy Healing in Northern Iran: Rebellion Rituals of Spiritual Power”. the Anthropologist 33 (1-3), 80-90, 2019.
Hassanzadeh, Alireza and Somayeh Karimi. (2022). “The Interaction between Language and Ritual in the Pilgrimage of Shabe-Arus (Wedding Nigh)” Anthropology of the Middle East, Vol. 17, No. 2, Winter 2022: 118–139, doi:10.3167/ame.2022.170208.
Hassanzadeh, Alireza. (2012). “Liminality as normative disorder: cultural anthropological redefinition of 'normative orders”. International Journal of the Humanities, 9(11), 205-21.
Hassanzadeh, Alireza. (2013). Rituality and Normativity, Amsterdam: Amsterdam University Press.
Hoffmann, Kathryn A. (2005). “Of Monkey Girls and a HogFaced Gentlewoman: Marvelin Fairy Tales, Fairgrounds,and Cabinets of Curiosities,” Marvels & Tales 19 (1): 67–85.
Larsen, Timothy (2014). The Slain God: Anthropologists and the Christian Faith, Oxford: Oxford University Press.
Lévi-Strauss, Claude (1982). The Raw and the Cooked: Mythologiques, Volume 1, Chicago: University of Chicago Press.
Miller, Dean. (2014). Animals and Animal Symbols in World Culture, New York: Cavendish Square Publishing, LLC.
Paz, Octavio. (1985). The labyrinth of solitude: life and thought in Mexico. Harmondsworth; New York: Viking Penguin.
Propp, Vladimir I͡Akovlevich. (1968). Morphology of the Folktale: Second Edition, Texas: University of Texas Press.
Riall W. Nolan. (2003). Anthropology in Practice: Building a Career Outside the Academy, London: Lynne Rienner Publishers.
Rohrer, Ingo (2014). Cohesion and Dissolution: Friendship in the Globalized Punk and Hardcore Scene of Buenos Aires, Wiesbaden: Springer Science & Business Media.
Rowe, Sharon. (2008). “Modern Sports: Liminal Rituals or Liminoid Leisure?” in Graham St. John (Ed.), Victor Turner and Contemporary Cultural Performance, (pp. 127-149), Berghahn Books.
Schechner, Richard (2010). Between Theater and Anthropology, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Snipes, Marjorie M. (2018). “communitas keeps revealing itself: the unfinished business of communitas” in Frank A. Salamone, Marjorie M. Snipes (Eds.), The Intellectual Legacy of Victor and Edith Turner, (pp. 15-32), Lanham and New York: Rowman & Littlefield.
Steinby, Lissa. (2014). “Concepts of Novelistic Polyphony: Person-related and Compositional-Thematic” in Liisa Steinby, Tintti Klapuri (Eds.), Bakhtin and his Others: (Inter)subjectivity, Chronotope, Dialogism, (pp. 37-54), Anthem Press.
Stephenson, Barry (2012). “Ritual Negotiations in Lutherland” in Ute Hüsken, Frank Neubert (Eds.), Negotiating Rites, (pp. 81-98), Oxford and New York: Oxford University Press.
Turner, Victor Witter and Edith L. B. Turner (1978). Image and Pilgrimage in Christian Culture: Anthropological Perspectives, New York: Columbia University Press.
Turner, Victor (1968). " Myth and Symbol," in David L. Sills (Ed.), International Encyclopedia of the Social Sciences, Vol. 10 (pp. 576-582), New York: Collier & McMillan.
Turner, Victor (1974). Dramas, Fields, and Metaphors: Symbolic Action in Human Society (Ithaca, NY: Cornell University Press.
Turner, victor W. (1968). The Drums of Affliction. Oxford: Clarendon Press.
Turner, Victor Witter (1968). The Anthropology of Performance, New York: PAJ Publications.
Turner, Victor Witter (1976). The Forest of Symbols; Aspects of Ndembu Ritual, Ithaca: Cornell University Press.
Turner, Victor Witter (1979). Process, performance, and pilgrimage: A study in comparative symbology. New Delhi, India: Concept.
Turner, Victor Witter and Edith L. B. Turner (1978). Image and Pilgrimage in Christian Culture, New York: Columbia University Press.
Turner, Victor Witter. (1995). The ritual process: Structure and anti-structure, New York: Transaction Publishers.
van Gennep, Arnold (2013). The Rites of Passage, London and New York: Routledge.
Vice, Sue. (1997). Introducing Bakhtin, New York: Manchester University Press.
Wilder, Lina Perkins. (2010). Shakespeare's Memory Theatre: Recollection, Properties, and Character, New York: Cambridge University Press.
Wood, Victoria Scala (2007). “the strongest oaths are straw: ritual inversion in Shekespears’ The Tempest” in Michele Marrapodi (Ed.), Italian Culture in the Drama of Shakespeare & His Contemporaries: Rewriting, Remaking, Refashioning, (pp. 197-206), Ashgate Publishing
Yaneva, Rozaliya. (2012). Misrule and Reversals: Carnivalesque Performances in Christopher Marlowe’s Plays, Munchen: Herbert Utz Verlag.
Zipes, Jack. (2007). Fairy Tales and the Art of Subversion, Routledge.